باکس آفیس: ۱۲ تا ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ (۲۰ تا ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۴)/ وقتی هیولاهای «گوس بامپز» از روی «پل جاسوس ها» رد می شوند و به صدر باکس آفیس می رسند!

در این هفته، تغییرات مهمی در جدول رخ داد و ۴ فیلم جدید به جدول باکس آفیس راه یافتند.

اختصاصی هفت سرزمین/ حسن محسنی «باکس آفیس»‌ عنوان بخش ویژه ای در سایت ماست که در آن – هر دوشنبه – در قالب سنت «ریویو»نویسی، به تحلیل ویژه ای از جدول فروش سینمای آمریکا می پردازیم. با توجه به اهمیت اقتصادی و فرهنگی – هنری سینمای آمریکا در معادلات سینمایی جهان- به ویژه از بعد اقتصادی و هنری- بررسی و تحلیل جدول فروش فیلم ها می تواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

«هفت سرزمین» هر دوشنبه گزارش ویژه «باکس آفیس» – تحلیل جدول معرفی فیلم های سینمای جهان- را تقدیم خواهد کرد.

********

۱/ گوس بامبز (مور مورها)/ goosebumps/ راب لترمن (جدید/ هفته اول اکران)

هفته اول اکران: ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

سرانجام زمان دست انداختن کمپانی های بزرگ فیلمسازی به گنجینه پر برکت! و پولسازی مثل چندین و چند جلد کتاب های بسیار پرفروش «گوس بامپز» فرا رسید و اولین فیلم از این سری روانه اکران سینماها شد؛ اتفاقی که می تواند به مثابه چاه نفت جدید گیشه های سینمای جهان باشد.

کمپانی های سونی و کلمبیا – سال ها بعد از خریداری امتیاز کامل فیلمسازی از مجموعه کتاب های محبوب «گوس بامپز» (که بعضی ها «هیولاها» یا «مور مورها» هم ترجمه اش می کنند)- امسال به راب لترمن (صداپیشه و کارگردانی که رد و نشانش را در انیمیشن های «شرک» و به خصوص «هیولاها علیه بیگانگان» سراغ داشتیم)، اعتماد کردند تا با بازیگری و صداپیشگی کمدین محبوبی چون جک بلک و تازه از راه رسیده های نوجوانی مثل دیلان مینت و اودیا راش، اولین محصول سینمایی از این مجموعه کتاب جداب و نوجوان پسند را با سرمایه گداری تقریبا ۱۰۰ میلیون دلاری به سینماها بفرستند.

goosebumps یک مجموعه از داستان های ترسناک کودکان و نوجوانان نوشته اسپین آستین (نویسنده آمریکایی) توسط انتشاراتی مشهور اسکولاستیک است که نخستین جلد آن در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و تاکنون که بیش از ۲۰ عنوان دیگر هم از آن منتشر شده،  تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه! از آن به فروش رفته و به چندین زبان هم در سراسر جهان ترجمه شده است.

در اولین محصول سینمایی بر اساس این مجموعه، داستانی جذاب و تماشایی روایت می شود:

آستین (جک بلک) نویسنده ای است که برای کودکان و نوجوانان داستان هایی ترسناک می نویسد.. اما مشکل از جایی شروع می شود که موجودات شیطانی درون ذهن او رنگ واقعیت به خود می گیرند و در سطح شهر ظاهر می شوند…

فیلم، در گیشه های روزهای پایانی اکتبر ۲۰۱۵ در ۳۵۰۱ سالن سینمای امریکا و امریکای شمالی، افتتاحیه ای نسبتا موفق داشت و با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، به صدر باکس آفیس رفت تا امیدوار به فروش هفته های آتی و البته بازار بین المللیف اکرانی موفق را تجربه کند که راه برای ساخت سایر قسمت های این مجموعه هم باز شود.. در حالی که از نظر منتقدان و تماشاگران سینما اوضاع خوبی هم دارد: نمره ۷/۳ از ۱۰ در سایت imdb؛ ۷۱ درصد از ۱۰۰ درصد در روتن تومیتوز؛ و ۶۰ درصد از ۱۰۰ درصد در متاکریتیک.

GoosebumpsBANNER

**

۲/ مریخی (The Martian)/ رایدلی اسکات

هفته سوم اکران: ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۱۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

«مریخی» براساس رمانی بسیار خواندنی و پرفروش‌ (از پرفروش ترین های ۲۰۱۴) به همین نام نوشته اندی ویر ساخته شده است (جالب این که حسین شهرابی مترجم جوان و خوب کشور به همت کتابسرای تندیس، ترجمه ارزشمندی از این کتاب را به فارسی منتشر کرده):

آرس ۳ فضاپیمایی است که برای اهداف اکتشافی به سمت سیاره مریخ فرستاده می شود اما پس از ورود به این سیاره به جهت طوفانی که در مریخ وزیدن می گیرد، جان فضانوردان به خاطر افتاده و حتی یکی از آنان به نام مارک ویتنی (مت دیمون) به شدت مصدوم می شود. دیگر فضانوردان به سفینه خودشان برگشته و برای نجات جانشان از سیاره خارج می شوند. اما پس از مدتی مارک به هوش می آید و متوجه می شود که در سیاره مریخ تنها مانده! او که یک گیاه شناس هست، سعی  می کند خودش را تا زمانی که ناسا سفینه ای را برای بازگرداندن او به زمین بفرستد زنده نگه دارد…

از بازی مت دیمون در این فیلم بسیار یاد شده و بسیاری او را از نامزدهای اصلی اسکار ۲۰۱۶ می دانند.

کارنامه گیشه ای «مریخی» در سومین هفته اکران این طور رقم خورد: ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در ۳۷۰۱ سینما در امریکا و امریکای شمالی (با توجه به سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیون دلاری کمپانی فاکس) با وجود افت فروش ۴۲ درصدی؛ و مجموع فروش نزدیک به ۱۴۵ میلیون دلار ؛ که نتیجه اش تحویل دادن رتبه اول باکس آفیس به فیلم «گوس بامپز» بوده است.

رایدلی اسکات کبیر با فیلم هایی چون پرومتئوس، بلید رانر، گلادیاتور و چندین فیلم- کالت (film-cult: فیلم دوران ساز و اثر فرهنگ ساز) دیگر، و بعد از شکست غیر قابل باور فیلم آخرش (اکسدوس)، حالا با این اکشن ماجراجویانه علمی تخیلی بازگشته، که ظاهرا بازگشتی شکوهمند هم بوده است.

از فیلم با حضور ارزشمند و بسیار عالی مت دیمون و جسیکا چستین، و با داستانی خیره کننده و تماشایی درباره یک اتفاق حیرت انگیز در فضا، همین انتظار هم می رفت: این که با نمره بسیار عالی ۸/۵ از ۱۰ در سایت imdb؛ ۹۴ درصد از ۱۰۰ درصد در سایت روتن تومیتوز، و نمره عالی ۸۱ درصد در متا کریتیک، هم دل منتقدان و تماشاگران جدی را ببرد و هم گیشه ها را تسخیر کند.

برخی معتقدند سبک فیلمبرداری و تدوین و جلوه های ویژه فیلم. یادآور «جاذبه» آلفونسو کوارون است؛ اما شک نکنید که هم چون «پرومتئوس» که حالا بعد از دو سه سال به یک فیلم- کالت تبدیل شده، «مریخی» هم هویت و جایگاهی مستقل دارد.

مریخی

**

۳/ پل جاسوس ها (bridge of spies)/ استیون اسپیلبرگ (جدید/ هفته اول اکران)

هفته اول اکران: ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

استیون اسپیلبرگ- قدرتمندترین مرد هالیوود- بعد از سه سال پرکار (۲۰۱۱: ماجراهای تن تن/ اسب جنگی؛ و ۲۰۱۲: لینکلن)؛ سه سال فیلم نساخت و غیر از فعالیت های همیشگی اش در زمینه تهیه کننده ای و سرمایه گذاری های سینمایی سنگین روی پروژه های بزرگ (از چندین سریال تلویزیونی عظیم گرفته تا چند فیلم سینمایی پر خرج)؛ از ۲۰۱۴ درگیر آماده سازی فیلمنامه و مقدمات تولید درام زندگینامه ای- تاریخی عظیمی مثل «پل جاسوس ها» بر اساس فیلمنامه برادران کوئن (بر مبنای فیلمنامه اولیه مت چارمن انگلیسی) درباره یکی از بزرگ ترین ماجراهای جاسوسی- تاریخی معاصر جهان شد.. و حالا بعد از یک افتتاحیه عالی و با شکوه در جشنواره نیویورک، در ۲۸۱۱ سالن سینمای امریکا و امریکای شمالی اکران شد.

تام هنکس با ایفای نقش اصلی فیلم همراه با ویکتور ورهاف و برایان هاچینسن، ترکیب اصلی بازیگران را تشکیل می دهند؛ فیلمی که مثل اغلب آثار اسپیلبرگ، از همین حالا نامزد جوایز اصلی اسکار است و ترکیبی عالی و حسرت برانگیز از عوامل اصلی تولید- از یانوش کامینسکی فیلمبردار صاحب سبک و بزرگ سینما تا تامس نیومن آهنگساز کبیر فیلم- را شامل می شود.

فیلم، روایتی واقعی، جذاب و نفسگیر از دوران دوران جنگ سرد میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در سال های پس از جنگ جهانی دوم را روایت می کند:

هواپیمای جاسوسی آمریکا به نام U-2 در خاک شورویدر سال ۱۹۶۰ سقوط می کند و خلبان ۳۰ ساله این هواپیما به نام گری پاورز دستگیر می شود. امریکایی ها ماجرا را تکذیب می کنند اما با پخش فیلم محاکمه پاورز در دادگاه، تصمیم تازه ای می گیرند: معاوضه پاورز با یک جاسوس شوروی که در امریکا دستگیر شده: رودلف آبل…پس ویکلی به نام جیمز داناوان (تام هنکس) وارد می شود…

مثل اغلب آثار اسپیلبرگ، این فیلم هم اثری تماشایی و استاندارد است که شیوه روایت، بازی ها، فیلمبرداری، موسیقی و تدوین آن از نقاط قوتش محسوب می شود.. و البته یک تام هنکس بی نظیر که در هر فیلمی می درخشد.

«پل جاسوس ها» در اولین آخر هفته، بیش از ۱۶ میلیون دلار فروخت و به رده سوم باکس آفیس رسید.. که فروش و رتبه خوبی است. ضمن این که نمره های هنری فیلم هم عالی است: نمره ۸/۴ از ۱۰ در imdb؛ ۹۲ درصد از ۱۰۰ درصد در روتن تومیتوز؛ و ۸۱ درصد از ۱۰۰ درصد در متا کریتیک.

فیلم از همین حالا در فهرست آثار شاخص و اصلی برای موفقیت در اسکار ۲۰۱۶ است.

BRIDGE-OF-SPIES

**

۴/ قله سرخ (crimson peak)/ گیلرمو دل تورو (جدید/ هفته اول اکران)

هفته اول اکران: ۱۳ میلیون دلار

مشتاقان فیلم های غریب و سرشار از عجایب گیلرمو دل تورو سرانجام به آرزویشان رسیدند و دو سال بعد از اثر عظیمی چون «پاسیفیک ریم»، حالا می توانند به تماشای «قله سرخ» این درام ترسناک تخیلی دل تورو بنشینند.. که با سرمایه گذاری ۵۵ میلیون دلاری کمپانی یونیورسال، افتتاحیه ای نه چندان امیدوار کننده داشت.. و با افتتاحیه ای ۱۳ میلیون دلاری، به اندازه لازم، کمپانی را خوشحال نکرد.

فیلمنامه را دل تورو به اتفاق ماتیو رابینز نوشته و بازیگران مهمی هم چون جسیکا چستین، تام هایدلستن و میا واسیکوفسکا در آن بازی می کنند … و روایت، یک ماجرای ترسناک کلیشه ای با شیوه بیانی و کارگردانی خاص دل تورو است:

نویسنده ای در یک خانه جن زده در صدد یافتن راهی در میان عشق و دوست دوران کودکی است..اما ارواح در این خانه وهم زده، موانعی جدی در مسیر این جستجو ایجاد می کنند…

فیلم، در ۲۹۸۴ سینما اکران شد و به فروش ۱۳ مکیلیون دلاری و رده ۴ باکس آفیس رسید.. در حالی که نمره ۷/۳ از ۱۰ در imdb؛ و رتبه ۶۸ درصد از ۱۰۰ درصد در روتن تومیتوز را به خود اختصاص داده است.

Crimson Peak

 **

۵/ هتل ترانسیلوانیا ۲ (hotel transylvania 2)/ گندی تارتاکوفسکی 

هفته چهارم اکران: ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۱۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

«هتل ترانسیلوانیا ۲» در چهارمین هفته اکران هم کمابیش موفق بود و توانست در بازار امریکا و امریکای شمالی در ۳۵۳۳ سالن سینما (با افت فروش ۴۰ درصدی) با ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروش و فروش کل بیش از ۱۳۶ میلیون دلاری، در رده ۵ باکس آفیس قرار بگیرد.

فیلم حاصل اولین تجربه کارگردانی گندی تاتاکوفسکی (فیلمساز و مستندساز و نویسنده روس) است که بعد از چندین تجربه سریال های تلویزیونی و فیلم های کوتاه در روسیه و امریکا، حالا مورد اعتماد مسوولان کمپانی سونی قرار گرفته تا قسمت دوم این انیمیشن پرطرفدار را روانه سینماها کند.

از ۲۰۱۲ (زمان نمایش بسیار موفق قسمت اول همین انیمیشن »هتل ترانسیلوانیا») فقط سه سال گذشت تا انتظار طرفداران و علاقه مندان این انیمیشن جذاب و دراکولایی! به سر بیاید. 

هر چند شاید با توجه به بودجه صد میلیون دلاری اش توقع فروش بیش تری از آن می رفت اما تا همین جا هم می توان فیلم را موفق دانست؛ به خصوص آن که نمره های ارزشیابی آن هم قابل توجه است: نمره خوب ۷/۶ از ۱۰ در سایت imdb؛ و درصدهای متوسط ۴۵ در روتن تومیتوز و ۴۳ درصد در متا کریتیک، کمابیش نشان می دهد که فیلم موفق بوده است.

تماشای تریلرهای بانمک و جذاب فیلم این نوید را می دهد که در ادامه قسمت اول، باز هم داستانی جالب درباره دار و دسته هیولاهای دوست داشتنی و نه چندان ترسناک مثل فرانکنشتین و دراکولا روایت می شود:

دراکولا بابا بزرگ شده! ولی از اینکه نوه اش نیمه خون آشام – انسان است نگرانی هایی دارد چرا که نوه اش تقریبا هیچ نشانی از یک خون آشام ندارد! اوضاع زمانی پیچیده تر می شود که پدر سنتی دراکولا وارد داستان می شود و این نوه نیمه انسان را می بیند…

هتل ترانسیلوانیا ۲

**

۶/ پن (pan)/ جو رایت 

هفته دوم اکران: ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

فیلم، در دومین هفته اکران، در ۳۵۱۵ سالن اکران شد اما بر خلاف توقعات و پیش بینی ها و با وجود سرمایه گذاری هنگفت کمپانی برادران وارنر، چنان که باید و شاید موفق نبود و با فروشی معادل ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار و فروش کل نزدیک به ۲۶ میلیون دلار، فروشی زیر متوسط را تجربه کرد؛ در حالی که از نظر ارزشگذاری های هنری هم وضعیت خوبی ندارد:

نمره ۶/۱ از ۱۰ در imdb؛ درصد بسیار ضعیف ۲۳ از ۱۰۰ در روتن تومیتوز؛ و ۳۴ درصد از ۱۰۰ درصد در متاکریتیک.

جو رایت بعد از چند تجربه دیدنی و تماشایی در ژانرهای مختلف و متنوع (تاوان/ هانا/ آنا کارنینا)، حالا با این درام فانتزی درباره زندگی و افکار پیتر پن، دنیای تازه ای را در عالم فیلم و سینما خلق کرده: روایت جادویی و فانتزی زندگی شخصیتی جذاب (پیتر پن) بر اساس کتاب خواندنی و موفق جی. ام. باری.

پیتر پن نوجوانی ۱۲ ساله است که یتیم می شود و با پشت سر گذاشتن ماجراهای مهیج فراوان، سر از کشتی دزدان دریایی درمی آورد و …

فیلم، با بازی هیو جکمن، لوی میلر و رونی مارا اکران شد و تاکنون بازخوردها و واکنش های خیلی مثبتی را در پی نداشته است.

pan

**

۷/ کارآموز (the intern)/ نانسی مه یرز 

هفته چهارم اکران: ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۵۹ میلیون دلار

فیلم. در چهارمین هفته اکران، فروشی متوسط داشت و در ۲۷۰۷ سالن سینما و با وجود افت فروش ۳۸ درصدی، نزدیک به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروخت تا به رقم فروش کل ۵۹ میلیون دلار نزدیک شود و در رده ۷ باکس آفیس باقی بماند؛ در حالی که نمره های ارزشیابی فیلم هم چنان بد نیست: در سایت imdb مره ۷/۶ از ۱۰؛ در روتن تومیتوز ۵۵ درصد و در متا کریتیک ۵۳ درصد.

فیلم تازه رابرت دنیرو استاد بی بدیل سینما و آن هاتاوی، از آن ملودرام های دوست داشتنی کمیکی است که بعضی کارگردان های سینمای امریکا استاد ساختن آن ها هستند.. و این جا، نانسی مه یرز بعد از چند تجربه کمدی های خانوادگی کمابیش دوست داشتنی، دنیروی کبیر و هاتاوی را به بازی گرفته تا در این محصول ۳۵ میلیون دلاری کمپانی برادران وارنر بدرخشند.

بن ویتاکر (رابرت دنیرو) مرد ۷۰ ساله ای است که سال ها قبل همسرش را از دست داده و مدت هاست تنها و بی انگیزه زندگی می کند. دوران بازنشستگی برای بن خیلی جالب نیست و از این بی انگیزگی و بی هدفی رنج می برد.  پس از اینکه متوجه می شود بازنشستگی آنقدرها هم که فکر می کرده جالب نیست، پس تصمیم می گیرد باز هم کار کند و در یک سایت آنلاین مد شغلی برای خود دست و پا می کند.. اما ماجرا از آن جا پیچیده می شود که با دختری جوان و جذاب به نام جولز در میان کارکنان سایت آشنا می شود…

منتقدانی که فیلم را دیده اند از بازی سرزنده و شاداب رابرت دنیرو تعریف کرده اند.

کارآموز

**

۸/ سیکاریو (sicario)/ دنیس ویلانووا 

هفته پنجم اکران: فروش کل ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار

ویلانووا کارگردان کانادایی تبار سینما، بعد از فیلم بسیار موفق و زیبای «زندانیان» در سال ۲۰۱۳، حالا بر اساس فیلمنامه استثنایی تیلور شریدان و با بازی های خیره کننده امیلی بلانت و جاش برولین. این اکشن معمایی و جنایت کارانه جذاب را روانه پرده سینماها کرده، در حالی که اغلب منتقدان از تأثیر پذیری آشکار ویلانووا از سبک روایی و کارگردانی مایکل مان بزرگ (خالق «مخمصه») یاد می کنند… اما این ادعا به مفهوم عدم جذابیت مستقل یا تقلیدی بودن این فیلم تماشایی ویلانووا نیست.

«سیکاریو» تقریبا به فارسی قابل ترجمه نیست (سیکاریو، اصطلاحی مکزیکی برای اشاره به قاتلان و مزدوران خاص است که به دلایلی در دنیای جنایت و تبهکاری، برجسته و شاخص شده اند):

کیت میسر (امیلی بلانت) مامور جدی و اخلاق گرای سازمان اف بی آی، به یک گروه نیروهای ویژه مرزی می پیوندد که هدفشان منهدم کردن یک کارتل عظیم و خطرناک خرید و فروش مواد مخدر و فحشا است؛  اما کیت متوجه می شود که اغلب اعضای این گروه پلیسی، نه تنها خیلی در قید و بند اخلاقیات و قانون نیستند (به خصوص مت/ با بازی جاش برولین)، بلکه از غیر قانونی ترین و خشن ترین روش ها برای مبارزه با تبهکاران مکزیکی بهره می برند…

ویلانووا هم چون فیلم شاخص دیگرش (زندانیان) باز هم روایتی غریب از خشونت، اخلاق، قانون و تناقض های انسانی است که این جا در ظرف یک اکشن جنایی و خشونت بار بسیار جذاب روایت می شود.

به نظر می رسد «سیکاریو» از بهترین اکشن های سال های اخیر و از نامزدهای اسکار ۲۰۱۶ باشد که نه تنها در گیشه ها، بلکه از نظر منتقدان و تماشاگران جدی سینما هم نمره قبولی دریافت کرده است:

نمره عالی ۸/۱ از ۱۰ در سایت imdb؛ ۹۲ درصد از ۱۰۰ درصد در روتن تومیتوز؛ و ۸۱ درصد در متا کریتیک.

در ششمین هفته اکران این اکشن تماشایی و البته خشن و ۳۰ میلیون دلاری کمپانی لایونز گیت و دنیس ویلانووا، «سیکاریو» با ۴۱ درصد افت فروش در ۲۱۳۰ سالن سینما، موفق شد بیش از ۴ میلیون دلار بفروشد و با مجموع فروش حدود ۳۵ میلیون دلار، رده ۸ باکس آفیس را هم تصاحب کند.

sicario

**

۹/ وودلان (woodlawn)/ آندرو اروین و جان اروین (جدید/ هفته اول اکران)

هفته اول اکران: ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار

برادران اروین بعد از تجربه هایی هم چون: شب بیرون از خانه ی مامان؛ و بچه اکتبر)، حالا با این درام ورزشی با محوریت فوتبال امریکایی (راگبی)، بر اساس فیلمنامه ای ازجان ایروین و کویینتون پیپلز، به سینمای حرفه ای بازگشته اند…

اما با سرمایه گذاری ۲۵ میلیون دلاری کمپانی پیور فلیکس، افتتاحیه ای زیر متوسط را تجربه کردند (کمی بیش از ۴ میلیون دلار در ۱۵۵۳ سالن سینما) در حالی که نمره های هنری فیلم خیلی خوب است: ۷/۷ از ۱۰ در imdb؛ و ۹۲ درصد از ۱۰۰ درصد در روتن تومیتوز.

فیلم، ماجراهایی در دوران ابلاغ قانون رفع تبعیض نژادی در امریکا را روایت می کند: با ابلاغ این قانون، البته شرایط بهتری برای سیاهان در دبیرستان وودلان و شهر برای سیاهان پیش می آید اما برای عضویت و بازی در تیم اصلی راگبی موانع فراوانی برای ولز و استین وجود دارد…

Woodlawn

**

۱۰/ دونده مارپیچ: محاکمات سوخته (the maze runner:the scorch trials)/ وس بال 

هفته پنجم اکران: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

فیلم، در پنجمین هفته اکران، در ۱۹۶۷ سالن سینما اکران شد و با افت فروش ۴۹ درصدی و با نزدیک به ۳ میلیون دلار فروش، به رقم فروش کل ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و رده ۱۰ باکس آفیس رسید؛ در حالی که در سایت imdb نمره ۷/۲ از ۱۰؛ در سایت روتن تومیتوز نمره ۴۹ از ۱۰۰ و در سایت متا کریتیک نمره ۴۳ از ۱۰۰ را به خود اختصاص داده است.

سال ۲۰۱۴، وس بال قسمت اول از مجموعه پرطرفدار و نوجوانانه «دونده مارپیچ» را روانه سینماها کرد؛ فیلمی که هم از نظر گیشه ای موفق بود و هم از نظر ارزش های هنری توانست تا حدودی توجه تماشاگران جدی سینما و منتقدان را جلب کند. 

از طرف دیگر، ادامه دار بودن منبع اصلی این مجموعه و «پایان باز» قسمت اول، این انتظار را در تماشاگران ایجاد کرد که در قسمت دوم بسیاری از گره های مضمونی و پیچش های داستانی قسمت اول، باز و حل شود…

حالا بعد از فقط یک سال، قسمت دوم فیلم با عنوان فرعی «محاکمات سوخته» با سرمایه گذاری حدودا ۹۰ میلیون دلاری روانه پرده سینماهای امریکا و امریکای شمالی شده و آخر هفته ای نسبتا موفق را در گیشه ها رقم زده است.

در قسمت اول، اغلب شخصیت های اصلی معرفی شدند و «جهان» پیچیده ای که شخصیت ها در آن گرفتار مارپیچ های متعدد شده اند معرفی شد.. 

در قسمت دوم، توماس (دیلان اوبراین) و همراهانش که به زحمت از مارپیچ اول گذشته بودند، به وعده ها و حرف های جانسون که وعده امنیت به آن ها می دهد دلخوش می کنند در حالی که حرکت ها و کارهای مشکوکش آن ها را نگران می کند و تصمیم به فرار مجدد می گیرند. در مسیر فرار، با یک انجمن متفاوت و خاص به رهبری جورج (جیان کارلو اسپوزیتو) مواجه می شوند که وضعیت را برایشان بسیار متفاوت تر از قبل می کند…

به نظر می رسد قسمت دوم این مجموعه، هم از نظر کارگردانی، هم از نظر روایت داستان پیچیده اش و هم از نظر ریتم و اکشن، وضعیت به مراتب بهتری از قسمت اول دارد. 

ماز رانر

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=14775

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *