ماز رانر

باکس آفیس: ۱۴ تا ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ (۲۳ تا ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۴)/ وقتی «دونده مارپیچ» در زمان «عشاء ربانی سیاه» به صدر جدول می رسد!

تغییرات جدول باکس آفیس این هفته نسبتا زیاد بود و ۴ فیلم شاخص جدید به این جدول راه یافتند.

اختصاصی هفت سرزمین/ حسن محسنی «باکس آفیس»‌ عنوان بخش ویژه ای در سایت ماست که در آن – هر دوشنبه – در قالب سنت «ریویو»نویسی، به تحلیل ویژه ای از جدول فروش سینمای آمریکا می پردازیم. با توجه به اهمیت اقتصادی و فرهنگی – هنری سینمای آمریکا در معادلات سینمایی جهان- به ویژه از بعد اقتصادی و هنری- بررسی و تحلیل جدول فروش فیلم ها می تواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

«هفت سرزمین» هر دوشنبه گزارش ویژه «باکس آفیس» تحلیل جدول معرفی فیلم های سینمای جهان- را تقدیم خواهد کرد.

********

۱/ دونده مارپیچ: محاکمات سوخته (the maze runner:the scorch trials)/ وس بال (جدید/‌هفته اول اکران)

هفته اول اکران: ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار

سال ۲۰۱۴، وس بال قسمت اول از مجموعه پرطرفدار و نوجوانانه «دونده مارپیچ» را روانه سینماها کرد؛ فیلمی که هم از نظر گیشه ای موفق بود و هم از نظر ارزش های هنری توانست تا حدودی توجه تماشاگران جدی سینما و منتقدان را جلب کند.

از طرف دیگر، ادامه دار بودن منبع اصلی این مجموعه و «پایان باز» قسمت اول، این انتظار را در تماشاگران ایجاد کرد که در قسمت دوم بسیاری از گره های مضمونی و پیچش های داستانی قسمت اول، باز و حل شود…

حالا بعد از فقط یک سال، قسمت دوم فیلم با عنوان فرعی «محاکمات سوخته» با سرمایه گذاری حدودا ۹۰ میلیون دلاری روانه پرده سینماهای امریکا و امریکای شمالی شده و آخر هفته ای نسبتا موفق را در گیشه ها رقم زده است.

در قسمت اول، اغلب شخصیت های اصلی معرفی شدند و «جهان» پیچیده ای که شخصیت ها در آن گرفتار مارپیچ های متعدد شده اند معرفی شد..

در قسمت دوم، توماس (دیلان اوبراین) و همراهانش که به زحمت از مارپیچ اول گذشته بودند، به وعده ها و حرف های جانسون که وعده امنیت به آن ها می دهد دلخوش می کنند در حالی که حرکت ها و کارهای مشکوکش آن ها را نگران می کند و تصمیم به فرار مجدد می گیرند. در مسیر فرار، با یک انجمن متفاوت و خاص به رهبری جورج (جیان کارلو اسپوزیتو) مواجه می شوند که وضعیت را برایشان بسیار متفاوت تر از قبل می کند…

به نظر می رسد قسمت دوم این مجموعه، هم از نظر کارگردانی، هم از نظر روایت داستان پیچیده اش و هم از نظر ریتم و اکشن، وضعیت به مراتب بهتری از قسمت اول دارد. 

فیلم، در اولین‌آخر هفته، در ۳۷۹۱ سالن سینما اکران شد و با فروش بیش از ۳۰ میلیون دلاری، هم به ادامه اکران موفق در هفته های آتی و هم در اکران گسترده بین المللی. امیدوار است؛ در حالی که در سایت imdb نمره ۷/۲ از ۱۰؛ در سایت روتن تومیتوز نمره ۴۹ از ۱۰۰ و در سایت متا کریتیک نمره ۴۳ از ۱۰۰ را به خود اختصاص داده است.

ماز رانر

**

۲/ عشاء ربانی سیاه (black mass)/ اسکات کوپر (جدید/‌ هفته اول اکران)

هفته اول اکران: ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

شک نکنید! باید جشن گرفت! بازگشت شکوهمند و ناباورانه جانی دپ کبیر (بعد از چندین و چند فاجعه مفتضحانه در سال های اخیر) آن هم با درام گانگستری تماشایی و جنایت بار «عشاء ربانی سیاه» و آن هم در فیلمی به کارگردانی اسکات کوپر که بعد از «قلب دیوانه» و «خارج از کوره»، حتما از او چنین توقعی هم داشتیم.

فیلم تازه دپ و کوپر، از آن کلاسیک های تماشایی سینمای گانگستری مدرن است که تلاش می کند زندگی و فراز و فرودهای یکی از اساطیر جنایت و وحشت! در‌آمریکای معاصر- یعنی جیمز وایتی بولگر- را روایت کند.. و در این میان، انگار این نقش و این کاراکتر درست بر قامت جانی دپ- آن هم با آن گریم حیرت انگیز و خوفناک- نشسته که خیلی خیلی به این موفقیت نیاز داشت.

فیلم، بی تردید یادآور «پدرخوانده»ها، دنی براسکو، کوکب سیاه، آل کاپون، تسخیر ناپذیران، دشمن مردم، رفقای خوب، دیلینجر گانگستر و همه گانگستری های خوب و خاطره ساز و تماشایی است که در این سال ها در میانه عسرت سینمای گنگستری، چه قدر هم جایشان خالی است. به سیاق همه گنگستری های خوب، فیلم هر قدر خشونت بار و سبعانه است کمیک هم هست!‌.. هر قدر خونپاش است لطیف هم هست!.. و هر قدر رعب انگیز و خوفناک است انسانی و پندآموز هم هست!

فیلم، راوی سر راست زندگی و شخصیت وایتی بولگر، یکی از خطرناک ترین تبهکاران تاریخ ایالات متحده است که در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی رهبر مافیای شهر بوستون بوده و امپراتوری عظیمی از تبهکاری را سامان می داده است.

امریکای دهه‌ی ۷۰ و ۸۰: جیمز وایتی بولگر، شیطان صفت ترین خلافکار بوستون و برادر بیلی بولگر (سناتور ماساچوست!!)  با بازی بندیکت کمبربچ است. آن ها با همدستی ماموران فاسد اف بی آی و نیز استفاده از حمایت ایرلندی – آمریکایی های خشن و پول پرست آن دوران، پایه های امپراتوری خلافکاری و تبهکاری خود را محکم می کنند.. و حتی در یک اقدام بزرگ، تسلیحات هم به ارتش جمهوری خواه ایرلند می رسانند!

او حتی با ارائه اطلاعات بی ارزش درباره ایتالیایی های خلافکار در امریکا، اف بی آی را هم بازی می دهد و از محاکمه مصون می ماند.. در حالی که پلیس و ماموران پیگیر اف بی آی به دنبال او هستند؛ قاتلی بی رحم که سردسته‌ گروه گنگستری وینتر هیل بوستون بوده، در آلکاتراز هم زندانی بوده و حتی خبرچین اف بی آی هم هست!!

فیلم اولین بار در جشنواره ونیز نمایش داده شد و بلافاصله از محبوبیت زیادی برخوردار شد به خصوص که همگان بازی دپ را مستحق اسکار سال آینده دانستند.

در اولین آخر هفته این فیلم گنگستری زندگینامه ای که کمپانی بردارن وارنر ۶۵ میلیون دلار سرمایه برای تولیدش کنار گذاشته بود، فیلم در ۳۱۸۸ سالن سینما اکران شد و موفقیتی نسبی را با فروشی بیش از ۲۳ میلیون دلار تجربه کرد؛ در حالی که نمره بسیار خوب ۸/ ۱ از ۱۰ در سایت imdb؛ نمره عالی ۷۷ از ۱۰۰ در سایت روتن تومیتوز؛ و نمره خوب ۶۸ از ۱۰۰ در سایت متا کریتیک، جایگاه و ارزش هنری بسیار خوبی به این کاندید بالقوه اسکار ۲۰۱۶ بخشیده است. 

عشاء سیاه

**

۳/ ملاقات (the visit)/‌ ام.جی.نایت شیامالان 

هفته دوم اکران: ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار/ ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

ام.جی نایت شیامالان (کارگردان هندی تبار) بعد از فجایع سینمایی پیاپی این سال ها (از «آخرین ایر بندر» گرفته تا «بعد از زمین» و از «اتفاق می افتد» تا «بانو در آب» و «دهکده») که شکست های سنگین گیشه ای و هنری را با هم تجربه کرده، باز هم بازگشته و بعد از یک هفته صدرنشینی، با موفقیت گیشه ای دو فیلم جدید، به رده سوم جدول سقوط کرد.

شیامالان بعد از شکست های مداوم در همه سال های اخیر، حالا با فیلمنامه ای از خودش و سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلاری کمپانی یونیورسال با یک ماجرای عجیب و غریب ماورایی دیگر، برگشته است تا بعد از یک هفته صدرنشینی، در دومین هفته اکران، در ۳۱۴۸ سینما و با افت فروش فاحش ۵۵ درصدی، ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بفروشد تا به رقم فروش کل ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برسد.

بکا (الیویا دی یانگ) و برادر کوچکترش تایلر (اد اکسن بولد) بعد از وداع با مادرشان، به مزرعه بزرگ خانوادگی در پنسیلوانیا نزد پدر بزرگ و مادر بزرگ مادریشان می روند… در ابتدا همه چیز عالی است اما کم کم با تغییرات رفتاری پیرمرد و پیرزن، رازهای بسیار عجیبی بر این خواهر و برادر تنها آشکار می شود…

به نظر می رسد شیامالان بعد از موفقیت همه جانبه و استثنایی «حس ششم»، شدیدا به جنین موفقیتی- حتی متوسط و نسبی- نیاز داشت: نمره ۷ از ۱۰ در سایت  imdb؛ رتبه ۵۶ از ۱۰۰ در متا اسکور؛ نمره ۵۶ از ۱۰۰ در متاکریتیک و البته نمره نسبتا خوب ۶۲ از ۱۰۰ در روتن تومیتوز، از این موفقیت نسبی بعد از سال ها شکست خبر می دهد.

ملاقات

**

۴/ مرد کامل (the perfect guy)/ دیوید ام. روزنتال

هفته دوم اکران: ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار/ ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

فیلم جدید دیوید.ام. روزنتال «مرد کامل» در هفته دوم اکران با فروشی نزدیک به ۱۰ میلیون دلار در ۲۲۳۰ سالن سینما و افت فروشی معادل ۶۳ درصد، به مجموع فروش ۴۱ میلیون دلار و ۴۰۰ هزار دلار رسید و به رده ۴ باکس آفیس لغزید.

دیوید ام. روزنتال بعد از کارگردانی چند درام یا تریلر کمابیش دیدنی اما متوسط، حالا با فیلمنامه ای از تایگر ویلیامز و سرمایه گذاری ۴۰ میلیون دلاری کمپانی سونی، این تریلر دراماتیک را با بازی سانا لاتان و مایکل ایلی روی پرده فرستاده است:

لیاه مدت هاست با مردی به نام دیو زندگی می کند و به نظر می رسد از زندگی و شرایط خود بسیار راضی است.. اما با پیشنهاد و اصرار دیو برای ازدواج رسمی، اوضاع به هم می ریزد: ظاهرا لیاه خیلی آماده این اقدام نیست و مدتی بعد هم با ورود مردی مشکوک به نام کارتر اوضاع به کلی به هم می ریزد…

فیلم، با وجود صدرنشینی و موفقیت نسبی در گیشه ها خیلی مورد توجه منتقدان و تماشاگران جدی سینما قرار نگرفته است: نمره ۵/۲ از ۱۰در سایت imdb؛ رتبه ۳۹ از ۱۰۰ در متا اسکور و نمره ضعیف ۲۵ از ۱۰۰ در روتن تومیتوز، نشان می دهد از این نظر اوضاع خود فیلم هم به هم ریخته است!

مرد کامل

**

۵/ اورست (everest)/ بالتازار کورماکور (جدید/‌ هفته اول اکران)

هفته اول اکران: ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار

فیلم تازه بالتازار کورماکور (فیلمساز موفق ایسلندی که بعد از چند فیلم موفق در کشورش و اروپا به امریکا رفت و دو – سه فیلم شاخص تجاری هم روانه اکران سینماها کرده) با این تریلر- درام جذاب و ماجراجویانه ورزشی که حتی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز امسال هم انتخاب شد به باکس آفیس راه یافت؛ آن هم فقط در ۵۶۵ سالن سینما و با فروشی معادل ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار که برای چنین فیلمی در این تعداد سینما در حکم یک آخر هفته رویایی است.

بازیگران اصلی «اورست» شامل جیک جیلنهال، جاش برولین و جیسون کلارک به همراه گروه فیلمبرداری و تولید، به مفهوم واقعی کلمه زجر کشیده اند تا این محصول عظیم، خوش ساخت و رعب انگیز روانه اکران شود. 

فیلم، روایتی شاید بارها گفته شده از تلاش جمعی کوهنورد باتجربه و ماجراجو برای فتح بلندترین و ترسناک ترین قله جهان است که جلوه های ویژه و فن آوری های جدید سینمایی هم برای هر چه جذاب تر شدنش به کمکش آمده است.

نزدیک به ۵۰ نفر اعضای گروه تولید فیلم «اورست» در اولین ماه سال ۲۰۱۴ راهی نپال و از آنجا راهی ارتفاعات اوتزال در کوه های آلپ در ایتالیا و از آن مکان عازم ایسلند شدند تا صحنه‌های مختلف فیلم را تولید کنند.

فیلم با سرمایه گذاری حدودا ۴۰ میلیون دلاری کمپانی یونیورسال ساخته شد و به جز افتتاحیه موفق در ونیز، از گیشه نسبتا خوبی هم برخوردار شد؛ در حالی که نمره های هنری بسیار خوبی را هم به دست آورده است: نمره ۷/۵ از ۱۰ در سایت imdb؛ ۷۳ درصد از ۱۰۰ درصد نمره در سایت روتن تومیتوز؛ و نمره ۶۴ از ۱۰۰ در متاکریتیک.

اورست

**

۶/ اتاق جنگ (war room)/ الکس کندریک 

هفته چهارم اکران: ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار

با موفقیت تجاری چند فیلم تازه اکران شده، «اتاق جنگ»‌ ساخته جدید الکس کندریک، به رده ۶ جدول رفت.

الکس کندریک (نویسنده، تهیه کننده و کارگردان یونانی/ گرجی الاصل) بعد از تجربه کارگردانی درام نسبتا موفق- مثلا «دلیر» در سال ۲۰۱۱- حالا با سرمایه گذاری ۳۰ میلیون دلاری کمپانی سونی روی فیلمنامه برادران کندریک، یک درام خانوادگی- مذهبی تازه را روانه اکران کرده است.

پریسیلا شیرر و تی.سی استالینگ، بازیگران این درام متفاوت هستند که داستانی تقریبا سراسر درباره سیاه پوستان را روایت می کند:

تونی و الیزابت جوردن زندگی ای سرشار از شادی و نشاط و‌ آرامش دارند.. تا‌ آن که با پیرزنی به نام کلارا آشنا می شوند که پای آن ها و دخترشان را به ماجراهایی نگران کننده باز می کند…

فیلم را نسبتا می توان محصولی موفق در گیشه (با فروش ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در هفته ۴ اکران در ۱۹۴۵ سالن) دانست که با فروش کل نزدیک به ۵۰ میلیون دلار تا حالا، مشخصا خانواده های سیاهپوستان را به عنوان مخاطبان اصلی خود انتخاب کرده است.

اما مخاطبان فیلم در سایت imdb چندان روی خوشی به آن نشان ندادند و از ۱۰ نمره فقط ۵/۲ نمره را به فیلم هدیه کردند.

اتاق جنگ

**

۷/ پیاده روی در جنگل (a walk in the woods)/ کن کواپیس 

هفته سوم اکران: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۲۴ میلیون و  ۸۰۰ هزار دلار

فیلم در سومین هفته اکران، همچنان فروشی در حد انتظار داشت و توانست در ۲۱۵۸ سالن سینما و با افت فروش ۴۲ درصدی، نزدیک به ۳ میلیون دلار بفروشد (در مجموع ۲۵ میلیون دلار) که فروش متوسط اما قابل قبولی برای چنین فیلمی است.

از نظر هنری هم اوضاع فیلم خیلی بد نیست: نمره ۶/۷ از ۱۰ در سایت imdb؛ رتبه ۵۱ از ۱۰۰ در متا اسکور، و ۲۶ نقد در متا کریتیک.

سال ۱۹۹۸ کتابی با نام «پیاده روی در جنگل» به قلم بیل برایسون در قالب نوعی اتوبیوگرافی منتشر شد که بلافاصله به یکی از پرفروش ترین کتاب های دهه قبل هم بدل گردید.

کتاب، ماجراهای نویسنده ای کهنسال به نام بیل برایسون را روایت می کرد که بعد از سال ها سیر و سفر در نقاط مختلف جهان، حالا به آمریکا برگشته و در تصمیمی دیوانه وار تصمیم گرفته با وجود سن و سال بالایش، مسیری ۲ هزار کیلومتری را با همراهی یک دوست قدیمی که ماجراجویی الکلی است در قلب جنگل ها و کوهستان ها طی کند!

کتاب، چنان موفق بود که از همان زمان رابرت ردفورد علاقه شدیدی برای تبدیل آن به یک فیلم سینمایی داشت و حتی اعلام کرد با دوست قدیمی اش پل نیومن این فیلم را بازی و کارگردانی خواهد کرد.. اما این تصمیم از آن تصمیم هایی بود که خیلی امکان تحققش وجود نداشت..چرا که چند سال بعد، یعنی در سال ۲۰۰۸، پل نیومن کبیر عمرش را به رابرت ردفورد داد و درگذشت!

چند کارگردان دیگر هم دورخیز کردند تا فیلم را بسازند اما امکان پذیر نشد.. تا آن که سرانجام کن کواپیس (کارگردان تلویزیونی- سینمایی ۵۸ ساله آمریکایی که شاید مهم ترین فیلمش «معجزه بزرگ»/ ۲۰۱۲ باشد) این امکان را پیدا کرد که با حمایت و بازی ردفورد این کتاب را با سرمایه گذاری تقریبا ۴۰ میلیون دلاری کمپانی برود گرین به فیلم تبدیل کند.

برای ایفای نقش مقابل ردفورد در کاراکتر برایسون، نیک نولتی انتخاب شد تا ایفا کننده نقش رفیق قدیمی برایسون- استفن- باشد که یک پیرمرد ماجراجوی الکلی است! تیم دو نفره مسافران تشکیل شد و اما تامپسون هم نقش همسر برایسون را – کاترین- بر عهده گرفت… برایسون و استفن با پشت سر گذاردن ماجراهای فراوانی که حتی خطر مرگ هم در آن ها وجود دارد قدم در مسیری می گذارند که به اندازه کافی دیوانه وار است تا تماشاچیان هم برای تماشای کل کل مداوم این زوج مسافران ترغیب بشوند!

اغلب منتقدان از بازی های ردفورد و نولتی تمجید کرده اند اما ظاهرا کن کواپیس کار شاقی در تبدیل کتاب به فیلم نکرده و حتی بعضی منتقدان در انتقاد از فیلم، آن را تقریبا یک کار با «فرمت تلویزیونی و نه سینمایی» دانسته اند!

A Walk in the Woods

**

۸/ مأموریت غیر ممکن ۵، ملت سرکش‌ (mission impossible: rouge nation)/ کریستوفر مک کوآری

هفته هشتم اکران: ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار/ فروش کل ۱۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

تام کروز و فیلمش در هفته ۸ اکران و با توجه به تغییرات جدید در صدر جدول، به رده ۸ جدول رسیدند:

«مأموریت غیر ممکن ۵» با نام فرعی «ملت سرکش»، در هفته ۸ اکران، در ۲۲۰۲ سالن و با وجود افت فروش ۴۵ درصدی، توانست ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار بفروشد و به رقم فروش ۱۹۲ میلیون دلار نزدیک شود؛ در حالی که نمره های خوبی هم از تماشاگران سختگیرتر و منتقدان کسب کرده:

نمره ۸ از ۱۰ در سایت imdb؛ رتبه ۷۵ از ۱۰۰ در متا اسکور، و ۴۴ نقد در متا کریتیک.

سکان کارگردانی و هدایت قسمت پنجم مجموعه فیلم های «مأموریت غیر ممکن» با نام فرعی «ملت سرکش»، از سوی زعمای کمپانی پارامونت به کریستوفر مک کواری (این نویسنده و تهیه کننده مشهور و معتبر هالیوودی) واگذار شد که بعد از تجربه نوشتن فیلمنامه هایی چون: جک غول کش، لبه فردا، توریست و چند کار شاخص دیگر، به جدیدترین کارگردانی بدل شود که با موفقیت، یک فیلم دیگر به این مجموعه افزوده باشد.

فیلم، به سیاق ۴ بخش قبلی، ترکیب خوش ساخت و نفسگیری از حادثه و هیجان و جاسوسی و تیراندازی و اکشن در غایت خود است و گفته می شود صحنه های اکشن و بدلکاری ها و انفجارهایش حسابی خیره کننده از کار درآمده است.

آن ها که فیلم را دیده اند معتقدند یکی از نقاط قوت این فیلم، فیلمنامه و شخصیت پردازی آن است که حاصل قلم فیلمنامه نویس چیره دستی مثل مک کواری است؛ در حالی که بعد از کارگردانی «جک ریچر» و گیشه ناموفقش، خیلی ها به انتخاب مک کواری برای کارگردانی این فیلم انتقاد داشتند.

در فیلم، باز هم ماجرایی دیدنی درباره اتان هانت مأمور ضد جاسوسی (با بازی تام کروز) روایت می شود:

اتان هانت اعتقاد دارد در پشت پرده چند جنایت بین المللی اخیر، اتحادیه ای با نفوذ و قدرتمند از تبه کاران بین المللی قرار دارند؛ اما یک مقام بلند پایه سازمان جاسوسی آمریکا به نام آلن هانلی (آلک بالدوین) اتفاقا اعتقاد دارد که فعالیت های اِتان و تیم IMF می تواند امنیت ملی را به خطر بیندازد. اما اِتان باز هم به سراغ گروه خبره اش می رود تا او را بریا یافتن رد پاهایی از این اتحادیه کمک کنند.  آن ها در تلاش های خود به یک تروریست خطرناک به نام سالومون لین (شان هریس) برخورد می کنند و تازه ماجراهای اصلی آغاز می شود…

ماموریت غیر ممکن ۵

**

۹/ مستقیم به کامپتون (straight outta compton)/ اف. گَری گِرِی 

هفته ششم اکران: ۲ میلیون دلار/ فروش کل ۱۵۹ میلیون دلار

این هفته، با تغییرات جدید در صدر باکس آفیس، «مستقیم به کامپتون»، به رده ۹ باکس آفیس رفت.

«مستقیم به کامپتون» با نمره بسیار خوب ۸/۴ از ۱۰ از سایت imdb؛ رتبه ۷۱ از ۱۰۰ در متا اسکور و ۳۵ نقد در متا کریتیک، در هفته ۶ اکران خود، با افت فروش ۵۰ درصدی، در ۱۹۳۸ سالن سینما در امریکا و امریکای شمالی اکران شد و حدود ۲ میلیون دلار فروخت تا به مجموع فروش ۱۵۹ میلیون دلار نزدیک شود.

فیلم، داستان تشکیل، فراز و فرودها و روند موفقیت یکی از مهم ترین گروه های موسیقی رپ و هیپ هاپ در همه این سال ها را روایت می کند که بسیار هم محبوب و مشهورند: گروه NWA و یکی از شخصیت های مهمشان: dr. dre

موسیقی هیپ هاپ در گوشه کنارهای محله های فقیر نشین سیاهان درنیویورک شکل گرفت اما خیلی سریع به سراسر امریکا و حتی اروپا کشیده شد و محبوبیت عظیمی هم کسب کرد. سیاهان فقیر و معترض به بی عدالتی، عاشق این سبک شدند و بعدها با محوریت همین گروه NWA (مخفف Niggaz With Attitude) و ICE T، سبکی از این نوع موسیقی را با نام «گانگستر رپ» بنیان گذاشتند که به دلیل ماهیت به کلی اعتراضی و سیاه و خشنش، محبوبیت وحشتناکی پیدا کرد؛ تا آن جا که این سبک را می توان موفق ترین و محبوب ترین سبک موسیقی رپ و هیپ هاپ- و یکی از محبوب ترین سبک های موسیقی مدرن- دانست.

گروه NWA به واسطه همین سبک موسیقی، حتی از ICE T و سپس public enemy هم پیشی گرفت و به ویژه بعد از ارائه آلبوم Straight Outta Compton در سال ۱۹۸۹، عملاً به محبوب ترین نماینده این سبک موفق بدل شد (نام فیلم هم از این آلبوم مشهور و ترانه اصلی اش با همین عنوان گرفته شده).. تا آن جا که این آلبوم در رده ۴ فهرست ۵۰ آلبوم برتر همه دوران موسیقی راک و رپ قرار گرفت.

اما روی آوردن مردم و جوانان به این سبک اعتراضی بسیار صریح و خشن، بدون تلفات نبود: رپ در حال اوج گرفتن بود. جوانان تشنه شنیدن آلبوم های بعدی و حرف های تازه بودند. اگر رپ را روزی «CNN سیاهان» می دانستند، حالا دیگر اکثریت شنوندگان آن جوانان سفید بودند که همپای همسن های سیاه خود، فرهنگ Gangster Rap را جشن می گرفتند.

محاکمه ها و انتقادهای فراوانی در پی ناامنی ها و حرکت های اعتراضی پراکنده (ملهم از وجه اعتراضی و تند این سبک موسیقی) برپا شد وکه بخش عمده ای از آن ها هم دامان گروه NWA را گرفت… و این در حالی بود که اعتراض های فراوانی به نژادپرستی علیه سیاهان و رفتارهای خشن پلیس با آن ها ایجاد شده بود که به حوادثی خونین در امریکا منجر شد.

فیلم، داستان همین فراز و نشیب ها و کشاکش ها را به تصویر می کشد.. که ظاهراً تا حدود زیادی – هم در گیشه و هم از نظر هنری- موفق بوده است.

اف. گَری گِری که از او فیلم متوسط اما تماشایی «شهروند مطیع قانون» را به یاد داریم، با حمایت کمپانی یونیورسال، یکی از مهم ترین فیلم های این سبک- که حالا به نوعی می شود دیگر آن را «زیر ژانر هیپ هاپ»! در ژانر فیلم های موسیقی نام گذاشت، را کارگردانی کرد.

مستقیم به کامپتون

**

۱۰/ مامان بزرگ (grand ma)/ پل وایتز

هفته پنجم اکران: ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

کمدی ارزان قیمت (۶۰۰ هزار دلاری!!) کمپانی سونی پیکچرز به کارگردانی پل وایتز را می توان از موفق ترین فیلم های این هفته ها هم از بعد هنری و هم از بعد تجاری دانست.

پل وایتز که با کمدی مشهور – و بعدها چند قسمتی- «امریکن پای»- وارد سینمای حرفه ای شد و چند کمدی قابل توجه (مثلا: درباره پسر/ رویاهای امریکایی/ و فاکرهای کوچک) را هم در کارنامه دارد، این بار هم با یک فیلم کمدی وارد رقابت های سینمایی شده است.

فیلم، بعد از چند هفته اکران محدود در حدود ۴۰۰ سینما، از این هفته با تبلیغات بیشتر و افزایش تعداد سینماها تا ۹۳۱ سالن، ۱۳۴ درصد افزایش فروش نسبت به هفته های قبل را تجربه کرد تا با فروش ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری، به رقم فروش کل حدود ۴ میلیون دلار برسد که برای چنین کمدی ارزان قیمت و کم خرجی، عین موفقیت است.

لیلی تاملین، مارسیا گی هاردن و جولیا گارنر، بازیگران اصلی این کمدی خوش ساخت و جمع و جور هسند که داستانی بامزه را روایت می کند:

ال زنی است که با مادر بزرگش زندگی می کند و ناگهان با مشکلی روبرو می شود: باید تا پایان روز ۶۰۰ دلار برای مشکلش هزینه کند. مادربزرگ برای جور کردن این رقم وارد عمل می شود و …

فیلم، از نظر هنری هم نمره های قابل توجهی دارد: نمره ۶/۹ از ۱۰ در سایت imdb؛ نمره بسیار عالی ۹۱ درصد از ۱۰۰ در سایت روتن تومیتوز؛ و نمره ۷۸ از ۱۰۰ در متا کریتیک.

grandma-movie-poster1-e1436825569463

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=14132

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *