باکس آفیس: ۲ تا ۹ نوامبر ۲۰۱۵ (۱۱ تا ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۴)/ وقتی جیمز باند «مریخی» و جاسوس ها و هیولاها را با هم پایین می کشد!

جیمز باند جدید با نام «اسپکتر» در اولین آخر هفته اکران موفق بود و مریخی و پل جاسوس ها و گوز بامپز را با هم شکست داد و بر صدر نشست.

اختصاصی هفت سرزمین/ حسن محسنی «باکس آفیس»‌ عنوان بخش ویژه ای در سایت ماست که در آن – هر دوشنبه – در قالب سنت «ریویو»نویسی، به تحلیل ویژه ای از جدول فروش سینمای آمریکا می پردازیم. با توجه به اهمیت اقتصادی و فرهنگی – هنری سینمای آمریکا در معادلات سینمایی جهان- به ویژه از بعد اقتصادی و هنری- بررسی و تحلیل جدول فروش فیلم ها می تواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

«هفت سرزمین» هر دوشنبه گزارش ویژه «باکس آفیس» – تحلیل جدول معرفی فیلم های سینمای جهان- را تقدیم خواهد کرد.

********

۱/ شبح (spectre)/ سام مندس (جدید/ هفته اول اکران)

هفته اول اکران در امریکا و امریکای شمالی:  ۷۳ میلیون دلار

فروش بین المللی:  ۱۵۴ میلیون دلار

کل بودجه:  ۱۱۰ میلیون دلار

بیست و چهارمین قسمت از مجموعه محبوب، «بفروش» و مشهور جیمز باند با نام «اسپکتر» یا «شبح» و با بازی دانیل کریگ در نقش باند و کارگردانی سام مندس، سرانجام پس از یک افتتاحیه بسیار موفق در انگلستان و چند کشور دیگر (به عنوان یکی از بهترین افتتاحیه های جیمز باندی) سرانجام به سینماهای امریکا و امریکای شمالی رسید و در اولین آخر هفته، در ۳۹۲۹ سالن اکران شد و همان طور که انتظار می رفت بعد از چند هفته صدرنشینی «مریخی»، خود در صدر باکسی آفیس نشست.

آن ها که فیلم را روی پرده دیده اند، از جلوه های ویژه و صحنه های اکسن آن تعریف می کنند اما اغلبشان گاف ها و نواقص جدی فیلمنامه و خط روایتی فیلم را پاشنه آشیل اصلی آن می دانند.

البته فیلم از مدت ها قبل از نمایش عمومی، دچار مشکلات و حواشی بسیار گسترده ای شد: نخستین بار در جریان حواشی بعد از اکران کمدی پر دردسر «مصاحبه»، که کمپانی فیلمسازی سونی مورد حمله هکرها قرار گرفت، فیلمنامه اصلی و تعدادی از برگه ها و اطلاعات مربوط به امور مالی پروژه به سرقت رفت تا آن جا که کمپانی اعلام کرد این فیلمنامه نسخه اولیه بوده و فیلم در حال ساخت تفاوت های آشکاری با آن دارد.

دیگر مشکل فیلم هم مقایسه ناگزیر آن با قسمت ۲۳ جیمز باند (اسکای فال) است که خیلی ها مدعهی هستند بهترین فیلم این مجموعه از ابتدا تاکنون بوده؛ و حالا در قیاس این دو فیلم با هم، مشکلات و نواقص آن خیلی بیشتر از همیشه به چشم می آید. بماند که هنوز هم خیلی از طرفداران متعصب جیمز باند، دانیل کریگ را هنوز هم به رسمیت نمی شناسند! و او را انتخاب مناسبی برای ایفای این کاراکتر نمی دانند؛ با این که اغلب منتقدان بازی کریگ در این فیلم را از بهترین حضورهای او در این نقش می دانند.

در این قسمت از این مجموعه هم یک داستان جاسوسی- اکشن پرمایه روایت می شود:

 باند  (دنیل کریگ) پیغامی رمزنگاری شده دریافت می کند که کنجکاوی او را برمی انگیزد. وی برای یافتن حقیقت به مکزیکو سیتی و رم سفر می کند تا بتواند سرنخ هایی از این نامه مرموز دریافت نماید. وی پس از ملاقات با همسر بیوه یک جنایتکار مشهور به لوسیا  (مونیکا بلوچی) متوجه می شود که یک سازمان جنایتکارانه به نام «اسپکتر» وجود دارد که می تواند امنیت جهان را برهم بزند و با نقشه هایی شوم، بر دنیا مسلط شود…

فیلم، در ۳۹۲۹ سالن سینما، ۷۳ میلیون دلار فروخت و در صدر جدول باکس آفیس نشست؛ در حالی که فروش جهانی آن بسیار موفقیت آمیز بوده و تاکنون مرز ۱۵۴ میلیون دلار را رد کرده است.

این در حالی است که نمره های ارزشیابی سینمایی و هنری فیلم هم متوسط به بالاست: نمره ۷/۴ از ۱۰ در سایت imdb؛ ۶۲ درصد در سایت روتن تومیتوز و ۶۰ درصد در سایت متاکریتیک.

 Spectre

 **

۲/ فیلم سینمایی نخاله ها (The Peanuts Movie)/ استیو مارتینو (جدید/ هفته اول اکران)

هفته اول اکران در امریکا و امریکای شمالی:  ۴۵ میلیون دلار

فروش بین المللی:  ۵۰ میلیون دلار

کل بودجه:  ۱۰۰ میلیون دلار

انیمیشن سه بعدی رایانه ای جدیدی که گیشه های سینمای جهان را در هم نوردید، کار تازه ای از کمپانی بلو اسکای است که پیش از این انیمیشن های جذاب و متفاوتی هم چون epic و ۴ قسمت «عصر یخبندان» را از این کمپانی دیده ایم.

حالا با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری و سپردن سکان کارگردانی فیلم به استیو مارتینو، این فیلم بر اساس کمیک استریپ مشهور و محبوب پیناتز (Peanuts)- که هم قابل ترجمه به بادام زمینی ها و هم نخاله هاست- و فیلمنامه ای اثر ترکیب نویسندگان متشکل از برایان شولتس و کریگ شولتس و کورنلیوس آلیانو ساخته شده است.

اما این فیلم را نمی توان اولین فیلم بر اساس این کمیک استریپ موفق دانست؛ چرا که پیش از این، ۴ قسمت دیگر هم بر مبنای آن ساخته شده و فیلم استیو مارتینو پنجمین فیلم از این مجموعه است؛ مجموعه ای که کتاب های آن تاکنون به ده ها زبان ترجمه شده و در بیش از ۷۰ کشور هم منتشر شده است. خالق این مجموعه (خالق شخصیت کارتونی محبوب: اسنوپی)، ۱۰ سال قبل درگذشت و حالا فرزندش کار او را پی گرفته است.

فیلم که پیش تر در چند کشور دیگر هم به نمایش درآمده، در اولین آخر هفته نسبتا موفق بود و در ۳۸۹۷ سالن سینمای امریکا و امریکای شمالی، حدود ۴۵ میلیون دلار فروخت که فروش خوبی است و در رده دوم باکس آفیس نشست؛ در حالی که فروش بین المللی آن، مرز ۵۰ میلیون دلار را رد کرده است.

این در حالی است که فیلم در سایت imdb؛ نمره خوب ۸ از ۱۰؛ در سایت روتن تومیتوز نمره ۸۶ درصد و در سایت متا کریتیک نمره ۶۷ درصد را کسب کرده است.

the peanuts movie

**

۳/ مریخی (The Martian)/ رایدلی اسکات

هفته پنجم اکران در امریکا و امریکای شمالی:  ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار/ فروش کل  ۱۹۷ میلیون و  ۱۰۰ هزار دلار

فروش بین المللی:  ۴۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

کل بودجه: ۱۵۵ میلیون دلار

«مریخی» در ششمین هفته اکران سرانجام از صدر به پایین لغزید و جای خود را به جیمز باند داد: ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در۲۸۵۵ سینما در امریکا و امریکای شمالی (با توجه به سرمایه گذاری ۱۵۵ میلیون دلاری کمپانی فاکس) با وجود افت فروش ۲۱ درصدی؛ و مجموع فروش نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار.

فیلم تا حالا در اکران بین المللی به مجموع فروش نزدیک به ۴۶۰ میلیون دلار دست یافته است.

«مریخی» براساس رمانی بسیار خواندنی و پرفروش‌ (از پرفروش ترین های ۲۰۱۴) به همین نام نوشته اندی ویر ساخته شده است (جالب این که حسین شهرابی مترجم جوان و خوب کشور به همت کتابسرای تندیس، ترجمه ارزشمندی از این کتاب را به فارسی منتشر کرده):

آرس ۳ فضاپیمایی است که برای اهداف اکتشافی به سمت سیاره مریخ فرستاده می شود اما پس از ورود به این سیاره به جهت طوفانی که در مریخ وزیدن می گیرد، جان فضانوردان به خاطر افتاده و حتی یکی از آنان به نام مارک ویتنی (مت دیمون) به شدت مصدوم می شود. دیگر فضانوردان به سفینه خودشان برگشته و برای نجات جانشان از سیاره خارج می شوند. اما پس از مدتی مارک به هوش می آید و متوجه می شود که در سیاره مریخ تنها مانده! او که یک گیاه شناس هست، سعی  می کند خودش را تا زمانی که ناسا سفینه ای را برای بازگرداندن او به زمین بفرستد زنده نگه دارد…

از بازی مت دیمون در این فیلم بسیار یاد شده و بسیاری او را از نامزدهای اصلی اسکار ۲۰۱۶ می دانند.

رایدلی اسکات کبیر با فیلم هایی چون پرومتئوس، بلید رانر، گلادیاتور و چندین فیلم- کالت (film-cult: فیلم دوران ساز و اثر فرهنگ ساز) دیگر، و بعد از شکست غیر قابل باور فیلم آخرش (اکسدوس)، حالا با این اکشن ماجراجویانه علمی تخیلی بازگشته، که ظاهرا بازگشتی شکوهمند هم بوده است.

از فیلم با حضور ارزشمند و بسیار عالی مت دیمون و جسیکا چستین، و با داستانی خیره کننده و تماشایی درباره یک اتفاق حیرت انگیز در فضا، همین انتظار هم می رفت: این که با نمره بسیار عالی ۸/۵ از ۱۰ در سایت imdb؛ ۹۴ درصد از ۱۰۰ درصد در سایت روتن تومیتوز، و نمره عالی ۸۱ درصد در متا کریتیک، هم دل منتقدان و تماشاگران جدی را ببرد و هم گیشه ها را تسخیر کند.

برخی معتقدند سبک فیلمبرداری و تدوین و جلوه های ویژه فیلم. یادآور «جاذبه» آلفونسو کوارون است؛ اما شک نکنید که هم چون «پرومتئوس» که حالا بعد از دو سه سال به یک فیلم- کالت تبدیل شده، «مریخی» هم هویت و جایگاهی مستقل دارد.

مریخی

**

۴/ گوس بامبز (مور مورها)/ goosebumps/ راب لترمن

هفته چهارم اکران در امریکا و امریکای شمالی:  ۷ میلیون دلار/ فروش کل  ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار 

فروش بین المللی:  ۷۶ میلیون دلار

کل بودجه: ۱۰۰ میلیون دلار

 فیلم، در چهارمین هفته اکران در ۳۰۵۱ سالن سینمای امریکا و امریکای شمالی، به رده ۴ سقوط کرد: با ۷ میلیون دلار فروش، به مجموع فروش بیش از ۶۶ میلیون دلار در سینماهای امریکا و امریکای شمالی دست یافت؛ در حالی که در آغاز اکران بین المللی هم خیلی اوضاع متفاوتی نداشت و به مجموع فروش بین المللی نزدیک به ۷۶ میلیون دلار رسید.

سرانجام زمان دست انداختن کمپانی های بزرگ فیلمسازی به گنجینه پر برکت! و پولسازی مثل چندین و چند جلد کتاب های بسیار پرفروش «گوس بامپز» فرا رسید و اولین فیلم از این سری روانه اکران سینماها شد؛ اتفاقی که می تواند به مثابه چاه نفت جدید گیشه های سینمای جهان باشد.

کمپانی های سونی و کلمبیا – سال ها بعد از خریداری امتیاز کامل فیلمسازی از مجموعه کتاب های محبوب «گوس بامپز» (که بعضی ها «هیولاها» یا «مور مورها» هم ترجمه اش می کنند)- امسال به راب لترمن (صداپیشه و کارگردانی که رد و نشانش را در انیمیشن های «شرک» و به خصوص «هیولاها علیه بیگانگان» سراغ داشتیم)، اعتماد کردند تا با بازیگری و صداپیشگی کمدین محبوبی چون جک بلک و تازه از راه رسیده های نوجوانی مثل دیلان مینت و اودیا راش، اولین محصول سینمایی از این مجموعه کتاب جداب و نوجوان پسند را با سرمایه گذاری تقریبا ۱۰۰ میلیون دلاری به سینماها بفرستند.

goosebumps یک مجموعه از داستان های ترسناک کودکان و نوجوانان نوشته اسپین آستین (نویسنده آمریکایی) توسط انتشاراتی مشهور اسکولاستیک است که نخستین جلد آن در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و تاکنون که بیش از ۲۰ عنوان دیگر هم از آن منتشر شده،  تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه! از آن به فروش رفته و به چندین زبان هم در سراسر جهان ترجمه شده است.

در اولین محصول سینمایی بر اساس این مجموعه، داستانی جذاب و تماشایی روایت می شود:

آستین (جک بلک) نویسنده ای است که برای کودکان و نوجوانان داستان هایی ترسناک می نویسد.. اما مشکل از جایی شروع می شود که موجودات شیطانی درون ذهن او رنگ واقعیت به خود می گیرند و در سطح شهر ظاهر می شوند…

فیلم از نظر منتقدان و تماشاگران سینما اوضاع خوبی هم دارد: نمره ۷/۳ از ۱۰ در سایت imdb؛ ۷۱ درصد از ۱۰۰ درصد در روتن تومیتوز؛ و ۶۰ درصد از ۱۰۰ درصد در متاکریتیک.

GoosebumpsBANNER

**

۵/ پل جاسوس ها (bridge of spies)/ استیون اسپیلبرگ 

هفته چهارم اکران در امریکا و امریکای شمالی: ۶ میلیون و  ۱۰۰ هزار دلار/ فروش کل  ۵۵ میلیون دلار

فروش بین المللی:  ۷۲ میلیون دلار

کل بودجه: ۷۰ میلیون دلار

«پل جاسوس ها» در چهارمین هفته اکران در امریکا و امریکای شمالی، در ۲۷۶۷ سینما بیش از ۶ میلیون دلار فروخت و به رده ۵ باکس آفیس رسید.

فیلم، با بودجه ای نقریبا ۷۰ میلیون دلاری، در امریکا و امریکای شمالی به مجموع فروش نزدیک به ۵۵ میلیون دلار؛ و در سطح بین المللی به فروش ۷۲ میلیون دلاری رسیده است. ضمن این که نمره های هنری فیلم هم عالی است: نمره ۸/۴ از ۱۰ در imdb؛ ۹۲ درصد از ۱۰۰ درصد در روتن تومیتوز؛ و ۸۱ درصد از ۱۰۰ درصد در متا کریتیک.

استیون اسپیلبرگ- قدرتمندترین مرد هالیوود- بعد از سه سال پرکار (۲۰۱۱: ماجراهای تن تن/ اسب جنگی؛ و ۲۰۱۲: لینکلن)؛ سه سال فیلم نساخت و غیر از فعالیت های همیشگی اش در زمینه تهیه کننده ای و سرمایه گذاری های سینمایی سنگین روی پروژه های بزرگ (از چندین سریال تلویزیونی عظیم گرفته تا چند فیلم سینمایی پر خرج)؛ از ۲۰۱۴ درگیر آماده سازی فیلمنامه و مقدمات تولید درام زندگینامه ای- تاریخی عظیمی مثل «پل جاسوس ها» بر اساس فیلمنامه برادران کوئن (بر مبنای فیلمنامه اولیه مت چارمن انگلیسی) درباره یکی از بزرگ ترین ماجراهای جاسوسی- تاریخی معاصر جهان شد.. و حالا بعد از یک افتتاحیه عالی و با شکوه در جشنواره نیویورک، در ۲۸۱۱ سالن سینمای امریکا و امریکای شمالی اکران شد.

تام هنکس با ایفای نقش اصلی فیلم همراه با ویکتور ورهاف و برایان هاچینسن، ترکیب اصلی بازیگران را تشکیل می دهند؛ فیلمی که مثل اغلب آثار اسپیلبرگ، از همین حالا نامزد جوایز اصلی اسکار است و ترکیبی عالی و حسرت برانگیز از عوامل اصلی تولید- از یانوش کامینسکی فیلمبردار صاحب سبک و بزرگ سینما تا تامس نیومن آهنگساز کبیر فیلم- را شامل می شود.

فیلم، روایتی واقعی، جذاب و نفسگیر از دوران جنگ سرد میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در سال های پس از جنگ جهانی دوم را روایت می کند:

هواپیمای جاسوسی آمریکا به نام U-2 در خاک شوروی در سال ۱۹۶۰ سقوط می کند و خلبان ۳۰ ساله این هواپیما به نام گری پاورز دستگیر می شود. امریکایی ها ماجرا را تکذیب می کنند اما با پخش فیلم محاکمه پاورز در دادگاه، تصمیم تازه ای می گیرند: معاوضه پاورز با یک جاسوس شوروی که در امریکا دستگیر شده: رودلف آبل…پس ویکلی به نام جیمز داناوان (تام هنکس) وارد می شود…

مثل اغلب آثار اسپیلبرگ، این فیلم هم اثری تماشایی و استاندارد است که شیوه روایت، بازی ها، فیلمبرداری، موسیقی و تدوین آن از نقاط قوتش محسوب می شود.. و البته یک تام هنکس بی نظیر که در هر فیلمی می درخشد.

فیلم از همین حالا در فهرست آثار شاخص و اصلی برای موفقیت در اسکار ۲۰۱۶ است.

BRIDGE-OF-SPIES

**

۶/ هتل ترانسیلوانیا ۲ (hotel transylvania 2)/ گندی تارتاکوفسکی 

هفته هفتم اکران در امریکا و امریکای شمالی:  ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار/ فروش کل  ۱۶۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار 

فروش بین المللی:  ۳۳۰ میلیون دلار

کل بودجه: ۱۲۵ میلیون دلار

«هتل ترانسیلوانیا ۲» در هفتمین هفته اکران هم  موفق بود و توانست در بازار امریکا و امریکای شمالی در ۲۲۷۴ سالن سینما (با افت فروش ۳۹ درصدی) با ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروش و فروش کل بیش از ۱۶۱ میلیون دلاری، به رده ۶ باکس آفیس برسد؛ در حالی که با بودجه ۱۲۵ میلیون دلاری، تاکنون بیش از ۳۳۰ میلیون دلار در جهان فروخته است.

فیلم حاصل اولین تجربه کارگردانی گندی تاتاکوفسکی (فیلمساز و مستندساز و نویسنده روس) است که بعد از چندین تجربه سریال های تلویزیونی و فیلم های کوتاه در روسیه و امریکا، حالا مورد اعتماد مسوولان کمپانی سونی قرار گرفته تا قسمت دوم این انیمیشن پرطرفدار را روانه سینماها کند.

از ۲۰۱۲ (زمان نمایش بسیار موفق قسمت اول همین انیمیشن »هتل ترانسیلوانیا») فقط سه سال گذشت تا انتظار طرفداران و علاقه مندان این انیمیشن جذاب و دراکولایی! به سر بیاید. 

هر چند شاید با توجه به بودجه صد میلیون دلاری اش توقع فروش بیش تری از آن می رفت اما تا همین جا هم می توان فیلم را موفق دانست؛ به خصوص آن که نمره های ارزشیابی آن هم قابل توجه است: نمره خوب ۷/۶ از ۱۰ در سایت imdb؛ و درصدهای متوسط ۴۵ در روتن تومیتوز و ۴۳ درصد در متا کریتیک، کمابیش نشان می دهد که فیلم موفق بوده است.

تماشای تریلرهای بانمک و جذاب فیلم این نوید را می دهد که در ادامه قسمت اول، باز هم داستانی جالب درباره دار و دسته هیولاهای دوست داشتنی و نه چندان ترسناک مثل فرانکنشتین و دراکولا روایت می شود:

دراکولا بابا بزرگ شده! ولی از اینکه نوه اش نیمه خون آشام – انسان است نگرانی هایی دارد چرا که نوه اش تقریبا هیچ نشانی از یک خون آشام ندارد! اوضاع زمانی پیچیده تر می شود که پدر سنتی دراکولا وارد داستان می شود و این نوه نیمه انسان را می بیند…

هتل ترانسیلوانیا ۲

**

۷/ سوخته (burnt)/ جان ولز 

هفته دوم اکران در امریکا و امریکای شمالی:  ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار

فروش بین المللی:  ۱۲ میلیون دلار

کل بودجه: ۳۰ میلیون دلار

از این کمدی درام جدید جان ولز (تهیه کننده و نویسنده و کارگردان امریکایی که فیلم ارزشمند «اگوست: اوسیج کانتی» و تهیه مجموعه تلویزیونی shameless را هم در کارنامه دارد) بر اساس داستان محبوب و مشهوری از مایکل کالس نیکو و با بازیگری برادلی کوپر (بعد از موفقیت های عالی «تک تیرانداز امریکایی» و شکست غیر قابل تصور aloha) توقع بسیار بیشتری در گیشه ها می رفت؛ اما فیلم در دومین هفته اکران، هفته ای ناموفق و تلخ را تجربه کرد: فقط کمی بیش تر از ۳ میلیون دلار در ۳۰۰۳ سینمای امریکا و امریکای شمالی، به اندازه کافی فروشی ناامید کننده است؛ ضمن این که فروش بین المللی ۱۲ میلیون دلاری هم خیلی برای این کمدی درام ۳۰ میلیون دلاری موفقیت آمیز نیست.

ولز داستانش را خوب و روان تعریف می کند و ترکیب بازیگران فیلم هم قابل توجه است: کوپر، سی ینا میلر، دنیل بر ول، اما تورمان، اما تامپسون و آلیشیا ویکاندر.

آدام جونز (بردلی کوپر ) سرآشپزی است که در رستورانش در پاریس شهرت دارد اما سال هایی از زندگی اش را به دلیل مصرف مواد مخدر و تندخویی هایش از دست می دهد و سپس رستورانش را.. او حالا به لندن برمی گردد تا همه چیز را از نو بسازد…

با چنین ترکیبی و با داستانی نسبتا کلیشه ای اما جذاب، به نظر نمی رسید فیلم چنین شکست فاحشی را تجربه کند.

فیلم از نظر ارزش های هنری و سینمایی هم رده ای متوسط دارد: نمره ۶/۹ از ۱۰ در سایت imdb؛ ۲۷ درصد از ۱۰۰ درصد در روتن تومیتوز و ۴۲ درصد از ۱۰۰ درصد در متا کریتیک. سوخته

**

۸/ آخرین شکارچی جادوگر (the last witch hunter)/ برک آیزنر

هفته سوم اکران در امریکا و امریکای شمالی:  ۲ میلیون و  ۷۰۰ هزار دلار/ فروش کل  ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار

فروش بین المللی: ۶۲ میلیون دلار

کل بودجه: ۹۰ میلیون دلار

در سومین هفته اکران، فیلم در ۲۲۸۶ سالن سینمای امریکا و امریکای شمالی اکران شد و به زحمت به نزدیکی های رقم فروش ۳ میلیون دلار رسید تا قطعا یکی از شکست خورده های امسال باشد؛ در حالی که در بازارهای بین المللی اوضاع بهتری دارد و به رقم فروش بین المللی ۶۲ میلیون دلار رسید.

برک آیزنر (کارگردان آمریکایی فیلم هایی چون «صحرا» و «احمق ها») با سرمایه گذاری ۹۰ میلیون دلاری کمپانی لایونز گیت، وین دیزل (ستاره سری فیلم های «سریع و سرسام آور») را راضی کردند که در این فانتزی ماجراجویانه و اکشن مهیج با مایه های جادو و افسون بازی کند؛ به این امید که «آخرین شکارچی جادوگر» جلودار مجموعه فیلم هایی با همین کاراکتر و ماجراها باشد؛ چشم اندازی که به نظر می رسد با شکست تجاری دور از انتظار فیلم اول، تا حدودی محو و متزلزل شده باشد!

کولدر (وین دیزل)شکارچی باستانی جادوگران و عجوزه های ترسناک و خشن، با ریش بلند و موهای بافته شده، مدام در جستجوی جادوگرانی است که خواب را به چشم مردم حرام کرده اند. کولدر مسوول مبارزه با محافل جادوگری نیویورک می شود که هدفشان از بین بردن نسل بشر از طریق یک بیماری مخوف است و برای انجام این کار باید با یک زن جادوگر (رز لسلی) همکاری کند…

در سال های اخیر، وین دیزل جز سری فیلم های «سریع و سرسام آور» موفقیت تجاری دیگری را در فیلم هایش تجربه نکرده و به نظر می رسد این فیلم را هم باید به سیاهه شکست های مداومش افزود.

«آخرین شکارچی جادوگر» در سایت imdb نمره ۶/۳ از ۱۰، در روتن تومیتوز امتیاز افتضاح ۱۳% و در متاکریتیک هم نمره ضعیف ۳۴% را به خود اختصاص داده است.

آخرین شکارچی جادوگر

**

۹/ کارآموز (the intern)/ نانسی مه یرز 

هفته هفتم اکران:  ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

فروش بین المللی:  ۱۸۰ میلیون دلار

کل بودجه: ۷۰ میلیون دلار

فیلم. در هفتمین هفته اکران، فروشی همچنان متوسط داشت و در۱۰۷۱ سالن سینما و با وجود افت فروش ۲۵ درصدی، نزدیک به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروخت تا به رقم فروش کل ۷۲ میلیون دلار نزدیک شود و در رده ۹ باکس آفیس باقی بماند؛ در حالی که نمره های ارزشیابی فیلم هم چنان بد نیست: در سایت imdb مره ۷/۶ از ۱۰؛ در روتن تومیتوز ۵۵ درصد و در متا کریتیک ۵۳ درصد.

فیلم در بازارهای بین المللی حدود ۱۸۰ میلیون دلار فروش داشته است.

فیلم تازه رابرت دنیرو استاد بی بدیل سینما و آن هاتاوی، از آن ملودرام های دوست داشتنی کمیکی است که بعضی کارگردان های سینمای امریکا استاد ساختن آن ها هستند.. و این جا، نانسی مه یرز بعد از چند تجربه کمدی های خانوادگی کمابیش دوست داشتنی، دنیروی کبیر و هاتاوی را به بازی گرفته تا در این محصول ۳۵ میلیون دلاری کمپانی برادران وارنر بدرخشند.

بن ویتاکر (رابرت دنیرو) مرد ۷۰ ساله ای است که سال ها قبل همسرش را از دست داده و مدت هاست تنها و بی انگیزه زندگی می کند. دوران بازنشستگی برای بن خیلی جالب نیست و از این بی انگیزگی و بی هدفی رنج می برد.  پس از اینکه متوجه می شود بازنشستگی آنقدرها هم که فکر می کرده جالب نیست، پس تصمیم می گیرد باز هم کار کند و در یک سایت آنلاین مد شغلی برای خود دست و پا می کند.. اما ماجرا از آن جا پیچیده می شود که با دختری جوان و جذاب به نام جولز در میان کارکنان سایت آشنا می شود…

منتقدانی که فیلم را دیده اند از بازی سرزنده و شاداب رابرت دنیرو تعریف کرده اند.

کارآموز

**

۱۰/ فعالیت های فوق طبیعی: ابعاد روح (paranormal activities: The Ghost Dimension)/ گریگوری پولتکین

هفته چهارم اکران در امریکا و امریکای شمالی:  ۱ میلیون و  ۷۰۰ هزار دلار/ فروش کل  ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار

فروش بین المللی: ۶۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار

کل بودجه: ۴۰ میلیون دلار

فیلم، بی برو برگرد، فاجعه تصویری غیر قابل تماشایی است که نمره ضعیف ۴/۵ از ۱۰ را در سایت imdb؛ نمره بد ۳۴% را در سایت متا کریتیک و نمره افتضاح ۱۴% را در روتن تومیتوز به خود اختصاص داده؛ در حالی که اوضاعش در گیشه های امریکا و امریکای شمالی هم چنان خوب نیست: هفته چهارم اکران در ۱۰۸۷ سالن در امریکا و امریکای شمالی و کمی بیش تر از ۱۶ میلیون دلار فروش. در حالی که در اکران بین المللی هم به رقم ۶۷ میلیون دلار رسیده است؛ و این یعنی این که لااقل در بازارهای بین المللی اوضاع بهتری دارد.

نمی دانیم چه باید کرد که کمپانی معظم پارامونت بعد از چندین شکست تجاری و هنری پیاپی به خاطر دنباله های ضعیف و ضعیف تر «فعالیت های فوق طبیعی»، دست از این دنباله سازی بی حاصل و خجالت آور بکشد!!؟

اما انگار قرار نیست این شکست های فضاحت بار موجب عبرت آموزی مسوولان این کمپانی بشود؛ چرا که دقیقا هر قسمت از این مجموعه را بی مایه تر و سخیف تر از قسمت قبلی می سازند و روانه اکران سینماها می کنند!

این بار، به عنوان پنجمین قسمت- و شاید آخرین قسمت!- از این مجموعه ی مثلا ترسناک، «ابعاد روح» را با کارگردانی یک کارگردان روس تبارِ به کلی تازه کار (که قبلا فقط در تعدادی فیلم، دستیار و تدوینگر و تهیه کننده اجرایی بوده) با سرمایه گذاری هنگفت ۴۰ میلیون دلاری ساخته اند که نه تماشاگران را ترسانده و نه منتقدان را راضی کرده!

داستان کلیشه ای فیلم را که بخوانید دستگیرتان می شود با چه محصولی طرفید!:

خانواده ای به یک خانه جدید نقل مکان می کنند. برای آنها اتفاقات عجیب و غریبی رخ می دهد و موضوع وقتی جالب می شود که آنها در گاراژ یک دوربین فیلمبرداری پیدا می کنند…

Paranormal_Activity_The_ghost_dimension_Poster

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=15080

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *