باکس آفیس: ۵ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ (۱۳ تا ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۴)/ وقتی «پن» هم حریف «مریخی»ها و دراکولا و اجنه نمی شود!

در این هفته، کمترین تغییرات ممکن در جدول باکس آفیس رخ داد و فقط یک فیلم جدید به جدول راه یافت.

اختصاصی هفت سرزمین/ حسن محسنی «باکس آفیس»‌ عنوان بخش ویژه ای در سایت ماست که در آن – هر دوشنبه – در قالب سنت «ریویو»نویسی، به تحلیل ویژه ای از جدول فروش سینمای آمریکا می پردازیم. با توجه به اهمیت اقتصادی و فرهنگی – هنری سینمای آمریکا در معادلات سینمایی جهان- به ویژه از بعد اقتصادی و هنری- بررسی و تحلیل جدول فروش فیلم ها می تواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

«هفت سرزمین» هر دوشنبه گزارش ویژه «باکس آفیس» – تحلیل جدول معرفی فیلم های سینمای جهان- را تقدیم خواهد کرد.

********

۱/ مریخی (The Martian)/ رایدلی اسکات

هفته دوم اکران: ۳۷ میلیون دلار/ فروش کل ۱۰۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار

کارنامه گیشه ای «مریخی» در دومین هفته اکران این طور رقم خورد: ۳۷ میلیون دلار در ۳۸۵۴ سینما در امریکا و امریکای شمالی (با توجه به سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیون دلاری کمپانی فاکس) با وجود افت فروش ۳۲ درصدی؛ و مجموع فروش نزدیک به ۱۱۰ میلیون دلار ؛ که نتیجه اش تداوم صدرنشینی بوده است.

رایدلی اسکات کبیر با فیلم هایی چون پرومتئوس، بلید رانر، گلادیاتور و چندین فیلم- کالت (film-cult: فیلم دوران ساز و اثر فرهنگ ساز) دیگر، و بعد از شکست غیر قابل باور فیلم آخرش (اکسدوس)، حالا با این اکشن ماجراجویانه علمی تخیلی بازگشته، که ظاهرا بازگشتی شکوهمند هم بوده است.

از فیلم با حضور ارزشمند و بسیار عالی مت دیمون و جسیکا چستین، و با داستانی خیره کننده و تماشایی درباره یک اتفاق حیرت انگیز در فضا، همین انتظار هم می رفت: این که با نمره بسیار عالی ۸/۵ از ۱۰ در سایت imdb؛ ۹۴ درصد از ۱۰۰ درصد در سایت روتن تومیتوز، و نمره عالی ۸۱ درصد در متا کریتیک، هم دل منتقدان و تماشاگران جدی را ببرد و هم گیشه ها را تسخیر کند.

برخی معتقدند سبک فیلمبرداری و تدوین و جلوه های ویژه فیلم. یادآور «جاذبه» آلفونسو کوارون است؛ اما شک نکنید که هم چون «پرومتئوس» که حالا بعد از دو سه سال به یک فیلم- کالت تبدیل شده، «مریخی» هم هویت و جایگاهی مستقل دارد.

«مریخی» براساس رمانی بسیار خواندنی و پرفروش‌ (از پرفروش ترین های ۲۰۱۴) به همین نام نوشته اندی ویر ساخته شده است (جالب این که حسین شهرابی مترجم جوان و خوب کشور به همت کتابسرای تندیس، ترجمه ارزشمندی از این کتاب را به فارسی منتشر کرده):

آرس ۳ فضاپیمایی است که برای اهداف اکتشافی به سمت سیاره مریخ فرستاده می شود اما پس از ورود به این سیاره به جهت طوفانی که در مریخ وزیدن می گیرد، جان فضانوردان به خاطر افتاده و حتی یکی از آنان به نام مارک ویتنی (مت دیمون) به شدت مصدوم می شود. دیگر فضانوردان به سفینه خودشان برگشته و برای نجات جانشان از سیاره خارج می شوند. اما پس از مدتی مارک به هوش می آید و متوجه می شود که در سیاره مریخ تنها مانده! او که یک گیاه شناس هست، سعی  می کند خودش را تا زمانی که ناسا سفینه ای را برای بازگرداندن او به زمین بفرستد زنده نگه دارد…

از بازی مت دیمون در این فیلم بسیار یاد شده و بسیاری او را از نامزدهای اصلی اسکار ۲۰۱۶ می دانند.

مریخی

**

۲/ هتل ترانسیلوانیا ۲ (hotel transylvania 2)/ گندی تارتاکوفسکی 

هفته سوم اکران: ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۱۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار

«هتل ترانسیلوانیا ۲» در سومین هفته اکران هم کمابیش موفق بود و توانست در بازار امریکا و امریکای شمالی در ۳۷۶۸ سالن سینما (با افت فروش ۳۹ درصدی) با ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروش و فروش کل بیش از ۱۱۶ میلیون دلاری، باز هم در رده دوم باکس آفیس قرار بگیرد.

فیلم حاصل اولین تجربه کارگردانی گندی تاتاکوفسکی (فیلمساز و مستندساز و نویسنده روس) است که بعد از چندین تجربه سریال های تلویزیونی و فیلم های کوتاه در روسیه و امریکا، حالا مورد اعتماد مسوولان کمپانی سونی قرار گرفته تا قسمت دوم این انیمیشن پرطرفدار را روانه سینماها کند.

از ۲۰۱۲ (زمان نمایش بسیار موفق قسمت اول همین انیمیشن »هتل ترانسیلوانیا») فقط سه سال گذشت تا انتظار طرفداران و علاقه مندان این انیمیشن جذاب و دراکولایی! به سر بیاید. 

هر چند شاید با توجه به بودجه صد میلیون دلاری اش توقع فروش بیش تری از آن می رفت اما تا همین جا هم می توان فیلم را موفق دانست؛ به خصوص آن که نمره های ارزشیابی آن هم قابل توجه است: نمره خوب ۷/۶ از ۱۰ در سایت imdb؛ و درصدهای متوسط ۴۵ در روتن تومیتوز و ۴۳ درصد در متا کریتیک، کمابیش نشان می دهد که فیلم موفق بوده است.

تماشای تریلرهای بانمک و جذاب فیلم این نوید را می دهد که در ادامه قسمت اول، باز هم داستانی جالب درباره دار و دسته هیولاهای دوست داشتنی و نه چندان ترسناک مثل فرانکنشتین و دراکولا روایت می شود:

دراکولا بابا بزرگ شده! ولی از اینکه نوه اش نیمه خون آشام – انسان است نگرانی هایی دارد چرا که نوه اش تقریبا هیچ نشانی از یک خون آشام ندارد! اوضاع زمانی پیچیده تر می شود که پدر سنتی دراکولا وارد داستان می شود و این نوه نیمه انسان را می بیند…

هتل ترانسیلوانیا ۲

**

۳/ پن (pan)/ جو رایت (جدید/ هفته اول اکران)

هفته اول اکران: ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار

جو رایت بعد از چند تجربه دیدنی و تماشایی در ژانرهای مختلف و متنوع (تاوان/ هانا/ آنا کارنینا)، حالا با این درام فانتزی درباره زندگی و افکار پیتر پن، دنیای تازه ای را در عالم فیلم و سینما خلق کرده: روایت جادویی و فانتزی زندگی شخصیتی جذاب (پیتر پن) بر اساس کتاب خواندنی و موفق جی. ام. باری.

فیلم، در اولین هفته اکران، در ۳۵۱۵ سالن اکران شد اما بر خلاف توقعات و پیش بینی ها و با وجود سرمایه گذاری هنگفت کمپانی برادران وارنر، چنان که باید و شاید موفق نبود و با فروشی معادل ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، فروشی زیر متوسط را تجربه کرد؛ در حالی که از نظر ارزشگذاری های هنری هم وضعیت خوبی ندارد:

نمره ۶/۱ از ۱۰ در imdb؛ درصد بسیار ضعیف ۲۳ از ۱۰۰ در روتن تومیتوز؛ و ۳۴ درصد از ۱۰۰ درصد در متاکریتیک.

پیتر پن نوجوانی ۱۲ ساله است که یتیم می شود و با پشت سر گذاشتن ماجراهای مهیج فراوان، سر از کشتی دزدان دریایی درمی آورد و …

فیلم، با بازی هیو جکمن، لوی میلر و رونی مارا اکران شد و تاکنون بازخوردها و واکنش های خیلی مثبتی را در پی نداشته است.

pan

**

۴/ کارآموز (the intern)/ نانسی مه یرز 

هفته سوم اکران:۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار/ ۴۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار

فیلم. در سومین هفته اکران هم، فروشی نسبتا موفق داشت و در ۳۲۲۴ سالن سینما و با وجود افت فروش ۲۶ درصدی، نزدیک به ۹ میلیون دلار فروخت و در رده ۴ باکس آفیس باقی ماند؛ در حالی که نمره های ارزشیابی فیلم هم چنان بد نیست: در سایت imdb مره ۷/۶ از ۱۰؛ در روتن تومیتوز ۵۵ درصد و در متا کریتیک ۵۳ درصد.

فیلم تازه رابرت دنیرو استاد بی بدیل سینما و آن هاتاوی، از آن ملودرام های دوست داشتنی کمیکی است که بعضی کارگردان های سینمای امریکا استاد ساختن آن ها هستند.. و این جا، نانسی مه یرز بعد از چند تجربه کمدی های خانوادگی کمابیش دوست داشتنی، دنیروی کبیر و هاتاوی را به بازی گرفته تا در این محصول ۳۵ میلیون دلاری کمپانی برادران وارنر بدرخشند.

بن ویتاکر (رابرت دنیرو) مرد ۷۰ ساله ای است که سال ها قبل همسرش را از دست داده و مدت هاست تنها و بی انگیزه زندگی می کند. دوران بازنشستگی برای بن خیلی جالب نیست و از این بی انگیزگی و بی هدفی رنج می برد.  پس از اینکه متوجه می شود بازنشستگی آنقدرها هم که فکر می کرده جالب نیست، پس تصمیم می گیرد باز هم کار کند و در یک سایت آنلاین مد شغلی برای خود دست و پا می کند.. اما ماجرا از آن جا پیچیده می شود که با دختری جوان و جذاب به نام جولز در میان کارکنان سایت آشنا می شود…

منتقدانی که فیلم را دیده اند از بازی سرزنده و شاداب رابرت دنیرو تعریف کرده اند.

کارآموز

**

۵/ سیکاریو (sicario)/ دنیس ویلانووا 

هفته چهارم اکران: فروش کل ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

در پنجمین هفته اکران این اکشن تماشایی و البته خشن و ۳۰ میلیون دلاری کمپانی لایونز گیت و دنیس ویلانووا، «سیکاریو» با ۳۹ درصد افت فروش در ۲۶۲۰ سالن سینما، موفق شد بیش از ۷ میلیون دلار بفروشد و با مجموع فروش ۲۷ میلیون دلار، رده ۵ باکس آفیس را هم تصاحب کند.

ویلانووا کارگردان کانادایی تبار سینما، بعد از فیلم بسیار موفق و زیبای «زندانیان» در سال ۲۰۱۳، حالا بر اساس فیلمنامه استثنایی تیلور شریدان و با بازی های خیره کننده امیلی بلانت و جاش برولین. این اکشن معمایی و جنایت کارانه جذاب را روانه پرده سینماها کرده، در حالی که اغلب منتقدان از تأثیر پذیری آشکار ویلانووا از سبک روایی و کارگردانی مایکل مان بزرگ (خالق «مخمصه») یاد می کنند… اما این ادعا به مفهوم عدم جذابیت مستقل یا تقلیدی بودن این فیلم تماشایی ویلانووا نیست.

«سیکاریو» تقریبا به فارسی قابل ترجمه نیست (سیکاریو، اصطلاحی مکزیکی برای اشاره به قاتلان و مزدوران خاص است که به دلایلی در دنیای جنایت و تبهکاری، برجسته و شاخص شده اند):

کیت میسر (امیلی بلانت) مامور جدی و اخلاق گرای سازمان اف بی آی، به یک گروه نیروهای ویژه مرزی می پیوندد که هدفشان منهدم کردن یک کارتل عظیم و خطرناک خرید و فروش مواد مخدر و فحشا است؛  اما کیت متوجه می شود که اغلب اعضای این گروه پلیسی، نه تنها خیلی در قید و بند اخلاقیات و قانون نیستند (به خصوص مت/ با بازی جاش برولین)، بلکه از غیر قانونی ترین و خشن ترین روش ها برای مبارزه با تبهکاران مکزیکی بهره می برند…

ویلانووا هم چون فیلم شاخص دیگرش (زندانیان) باز هم روایتی غریب از خشونت، اخلاق، قانون و تناقض های انسانی است که این جا در ظرف یک اکشن جنایی و خشونت بار بسیار جذاب روایت می شود.

به نظر می رسد «سیکاریو» از بهترین اکشن های سال های اخیر و از نامزدهای اسکار ۲۰۱۶ باشد که نه تنها در گیشه ها، بلکه از نظر منتقدان و تماشاگران جدی سینما هم نمره قبولی دریافت کرده است:

نمره عالی ۸/۱ از ۱۰ در سایت imdb؛ ۹۲ درصد از ۱۰۰ درصد در روتن تومیتوز؛ و ۸۱ درصد در متا کریتیک.

sicario

**

۶/ دونده مارپیچ: محاکمات سوخته (the maze runner:the scorch trials)/ وس بال 

هفته چهارم اکران: ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار

فیلم، در چهارمین هفته اکران، در ۲۸۳۸ سالن سینما اکران شد و با افت فروش ۳۳ درصدی و با نزدیک به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروش، به رقم فروش کل ۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار و رده ۶ باکس آفیس رسید؛ در حالی که در سایت imdb نمره ۷/۲ از ۱۰؛ در سایت روتن تومیتوز نمره ۴۹ از ۱۰۰ و در سایت متا کریتیک نمره ۴۳ از ۱۰۰ را به خود اختصاص داده است.

سال ۲۰۱۴، وس بال قسمت اول از مجموعه پرطرفدار و نوجوانانه «دونده مارپیچ» را روانه سینماها کرد؛ فیلمی که هم از نظر گیشه ای موفق بود و هم از نظر ارزش های هنری توانست تا حدودی توجه تماشاگران جدی سینما و منتقدان را جلب کند. 

از طرف دیگر، ادامه دار بودن منبع اصلی این مجموعه و «پایان باز» قسمت اول، این انتظار را در تماشاگران ایجاد کرد که در قسمت دوم بسیاری از گره های مضمونی و پیچش های داستانی قسمت اول، باز و حل شود…

حالا بعد از فقط یک سال، قسمت دوم فیلم با عنوان فرعی «محاکمات سوخته» با سرمایه گذاری حدودا ۹۰ میلیون دلاری روانه پرده سینماهای امریکا و امریکای شمالی شده و آخر هفته ای نسبتا موفق را در گیشه ها رقم زده است.

در قسمت اول، اغلب شخصیت های اصلی معرفی شدند و «جهان» پیچیده ای که شخصیت ها در آن گرفتار مارپیچ های متعدد شده اند معرفی شد.. 

در قسمت دوم، توماس (دیلان اوبراین) و همراهانش که به زحمت از مارپیچ اول گذشته بودند، به وعده ها و حرف های جانسون که وعده امنیت به آن ها می دهد دلخوش می کنند در حالی که حرکت ها و کارهای مشکوکش آن ها را نگران می کند و تصمیم به فرار مجدد می گیرند. در مسیر فرار، با یک انجمن متفاوت و خاص به رهبری جورج (جیان کارلو اسپوزیتو) مواجه می شوند که وضعیت را برایشان بسیار متفاوت تر از قبل می کند…

به نظر می رسد قسمت دوم این مجموعه، هم از نظر کارگردانی، هم از نظر روایت داستان پیچیده اش و هم از نظر ریتم و اکشن، وضعیت به مراتب بهتری از قسمت اول دارد. 

ماز رانر

**

۷/ قدم زدن (the walk)/ رابرت زمه کیس

هفته دوم اکران: ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

فیلیپ پتیت، همان جوان فرانسوی بسیار معروفی است که در سال  ۱۹۷۴ فاصله بین برج های دوقلوی نیویورک را روی طناب راه رفت و بعد از ساخته شدن چند مستند درباره او (به خصوص مستند بسیار دیدنی «مردی روی سیم» جیمز مارش/ ۲۰۰۸ که به جز جایزه اسکار، جایزه اسپیریت، جایزه بهترین مستند جشنواره ساندنس و جایزه بفتا به عنوان بهترین مستند سال را کسب کرد)؛ حالا رابرت زمه کیس کارگردان بزرگ و خاطره ساز و پیشروی آمریکایی، این فیلم را با بالاترین تکنیک های سینمایی سه بعدی و آیمکس، درباره او ساخته است.

پتیت که از کودکی آرزوی راه رفتن روی سیم بر فراز ساختمان های بلند مرتبه را دارد، با تلاش و برنامه ریزی و ممارست تمام، سرانجام در سال ۱۹۷۴، فاصله بین برج های دوقلوی نیویورک را روی طناب راه می رود. پتیت، به صورت کاملا غیر قانونی و بدون مجوز، یک طناب فولادی دویست کیلویی به طول چهارصد متر را روی برج ها که هنوز در حال ساخت بودند نصب می کند و فاصله دو برج را یک روز پیش از تولد ۲۵ سالگی اش طی می نماید. دستاورد دیوانه وار او «بزرگ ترین جرم هنرمندانه قرن!!» لقب می گیرد. فیلم، داستان پرهیجان و تماشایی همین تلاش ها را به تصویر می کشد. 

«قدم زدن» اولین بار در جشنواره فیلم نیویورک نمایش داده شد و به لحاظ روایت و دستاوردهای فناورانه و تکنیکی سینمایی اش مورد تحسین قرار گرفت. به خصوص بازی خیره کننده جوزف گوردون لویت هم با نظر مثبت منتقدان و تماشاچیان مواجه شد.

فیلم، با کلی تمهیدات تکنیکی، ابتدا در بیش از ۵۰۰ سینمای کاملا مجهز به سیستم جدید آیمکس اکران شد و با استقبال خیره کننده ای هم روبه رو شد؛ اما در دومین هفته اکران، در ۲۵۰۹ سالن اکران شد و با ۱۳۴ درصد افزایش فروش، حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروخت تا به رقم فروش ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برسد.

«قدم زدن» بی تردید یک دستاورد تکنیکی بزرگ در روزگار جدید سینما محسوب می شود که با استقبال هنری بسیار خوبی هم روبرو شده است: نمره ۹/۷ از ۱۰ در سایت imdb؛ نمره عالی ۸۶ درصد از ۱۰۰ درصد در روتن تومیتوز؛ و نمره خوب ۷۰ درصد از ۱۰۰ درصد در متاکریتیک.

فیلم را از شانس های مسلم اسکار ۲۰۱۶- به ویژه از نظر تکنیکی- می دانند.

the walk

**

۸/ عشاء ربانی سیاه (black mass)/ اسکات کوپر 

هفته چهارم اکران: ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار/ ۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار

در چهارمین هفته اکران این فیلم گنگستری زندگینامه ای که کمپانی برادارن وارنر ۶۵ میلیون دلار سرمایه برای تولیدش کنار گذاشته بود، فیلم در ۲۰۵۷ سالن سینما اکران شد و با وجود افت فروش ۴۶ درصدی، به رده ۸ جدول باکس آفیس رفت؛ در حالی که هم چنان موفقیتی نسبی را با فروشی بیش از ۳ میلیون دلار (و فروش کل حدودا ۵۸ میلیون دلاری) تجربه کرد.

فیلم تازه دپ و کوپر، از آن کلاسیک های تماشایی سینمای گانگستری مدرن است که تلاش می کند زندگی و فراز و فرودهای یکی از اساطیر جنایت و وحشت! در‌آمریکای معاصر- یعنی جیمز وایتی بولگر- را روایت کند.. و در این میان، انگار این نقش و این کاراکتر درست بر قامت جانی دپ- آن هم با آن گریم حیرت انگیز و خوفناک- نشسته که خیلی خیلی به این موفقیت نیاز داشت.

بازگشت شکوهمند و ناباورانه جانی دپ کبیر (بعد از چندین و چند فاجعه مفتضحانه در سال های اخیر) آن هم با درام گانگستری تماشایی و جنایت بار «عشاء ربانی سیاه» و آن هم در فیلمی به کارگردانی اسکات کوپر که بعد از «قلب دیوانه» و «خارج از کوره»، حتما از او چنین توقعی هم داشتیم.

فیلم، بی تردید یادآور «پدرخوانده»ها، دنی براسکو، کوکب سیاه، آل کاپون، تسخیر ناپذیران، دشمن مردم، رفقای خوب، دیلینجر گانگستر و همه گانگستری های خوب و خاطره ساز و تماشایی است که در این سال ها در میانه عسرت سینمای گنگستری، چه قدر هم جایشان خالی است. به سیاق همه گنگستری های خوب، فیلم هر قدر خشونت بار و سبعانه است کمیک هم هست!‌.. هر قدر خونپاش است لطیف هم هست!.. و هر قدر رعب انگیز و خوفناک است انسانی و پندآموز هم هست!

فیلم، راوی سر راست زندگی و شخصیت وایتی بولگر، یکی از خطرناک ترین تبهکاران تاریخ ایالات متحده است که در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی رهبر مافیای شهر بوستون بوده و امپراتوری عظیمی از تبهکاری را سامان می داده است.

امریکای دهه‌ی ۷۰ و ۸۰: جیمز وایتی بولگر، شیطان صفت ترین خلافکار بوستون و برادر بیلی بولگر (سناتور ماساچوست!!)  با بازی بندیکت کمبربچ است. آن ها با همدستی ماموران فاسد اف بی آی و نیز استفاده از حمایت ایرلندی – آمریکایی های خشن و پول پرست آن دوران، پایه های امپراتوری خلافکاری و تبهکاری خود را محکم می کنند.. و حتی در یک اقدام بزرگ، تسلیحات هم به ارتش جمهوری خواه ایرلند می رسانند!

او حتی با ارائه اطلاعات بی ارزش درباره ایتالیایی های خلافکار در امریکا، اف بی آی را هم بازی می دهد و از محاکمه مصون می ماند.. در حالی که پلیس و ماموران پیگیر اف بی آی به دنبال او هستند؛ قاتلی بی رحم که سردسته‌ گروه گنگستری وینتر هیل بوستون بوده، در آلکاتراز هم زندانی بوده و حتی خبرچین اف بی آی هم هست!!

فیلم اولین بار در جشنواره ونیز نمایش داده شد و بلافاصله از محبوبیت زیادی برخوردار شد به خصوص که همگان بازی دپ را مستحق اسکار سال آینده دانستند.

نمره بسیار خوب ۸/ ۱ از ۱۰ در سایت imdb؛ نمره عالی ۷۷ از ۱۰۰ در سایت روتن تومیتوز؛ و نمره خوب ۶۸ از ۱۰۰ در سایت متا کریتیک، جایگاه و ارزش هنری بسیار خوبی به این کاندید بالقوه اسکار ۲۰۱۶ بخشیده است. 

عشاء سیاه

**

۹/ اورست (everest)/ بالتازار کورماکور 

هفته چهارم اکران: ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار

فیلم تازه بالتازار کورماکور (فیلمساز موفق ایسلندی که بعد از چند فیلم موفق در کشورش و اروپا به امریکا رفت و دو – سه فیلم شاخص تجاری هم روانه اکران سینماها کرده)؛ این تریلر- درام جذاب و ماجراجویانه ورزشی که حتی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز امسال هم انتخاب شد در چهارمین هفته اکران باز هم در باکس آفیس باقی ماند اگرچه به رده ۹ رضایت داد: با فروشی معادل ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار و مجموع فروش ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار (در ۲۱۲۰ سالن سینما و افت فروش ۴۶ درصدی) برای چنین فیلمی واقعا رویایی است.

بازیگران اصلی «اورست» شامل جیک جیلنهال، جاش برولین و جیسون کلارک به همراه گروه فیلمبرداری و تولید، به مفهوم واقعی کلمه زجر کشیده اند تا این محصول عظیم، خوش ساخت و رعب انگیز روانه اکران شود.

فیلم، روایتی شاید بارها گفته شده از تلاش جمعی کوهنورد باتجربه و ماجراجو برای فتح بلندترین و ترسناک ترین قله جهان است که جلوه های ویژه و فن آوری های جدید سینمایی هم برای هر چه جذاب تر شدنش به کمکش آمده است.

نزدیک به ۵۰ نفر اعضای گروه تولید فیلم «اورست» در اولین ماه سال ۲۰۱۴ راهی نپال و از آنجا راهی ارتفاعات اوتزال در کوه های آلپ در ایتالیا و از آن مکان عازم ایسلند شدند تا صحنه‌های مختلف فیلم را تولید کنند.

فیلم با سرمایه گذاری حدودا ۴۰ میلیون دلاری کمپانی یونیورسال ساخته شد و به جز افتتاحیه موفق در ونیز، از گیشه نسبتا خوبی هم برخوردار شد؛ در حالی که نمره های هنری بسیار خوبی را هم به دست آورده است: نمره ۷/۵ از ۱۰ در سایت imdb؛ ۷۳ درصد از ۱۰۰ درصد نمره در سایت روتن تومیتوز؛ و نمره ۶۴ از ۱۰۰ در متاکریتیک.

اورست

**

۱۰/ ملاقات (the visit)/‌ ام.جی.نایت شیامالان 

هفته پنجم اکران: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار/ فروش کل ۶۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار

شیامالان بعد از شکست های مداوم در همه سال های اخیر، حالا با فیلمنامه ای از خودش و سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلاری کمپانی یونیورسال با یک ماجرای عجیب و غریب ماورایی دیگر، برگشته است تا بعد از ۴ هفته اکران، در پنجمین هفته اکران، در ۱۷۵۹ سینما و با افت فروش ۳۹ درصدی، نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بفروشد تا به رقم فروش کل ۶۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار برسد.

ام.جی نایت شیامالان (کارگردان هندی تبار) بعد از فجایع سینمایی پیاپی این سال ها (از «آخرین ایر بندر» گرفته تا «بعد از زمین» و از «اتفاق می افتد» تا «بانو در آب» و «دهکده») که شکست های سنگین گیشه ای و هنری را با هم تجربه کرده، باز هم بازگشته و بعد از یک هفته صدرنشینی، با موفقیت گیشه ای دو فیلم جدید، به رده سوم جدول سقوط کرد.

بکا (الیویا دی یانگ) و برادر کوچکترش تایلر (اد اکسن بولد) بعد از وداع با مادرشان، به مزرعه بزرگ خانوادگی در پنسیلوانیا نزد پدر بزرگ و مادر بزرگ مادریشان می روند… در ابتدا همه چیز عالی است اما کم کم با تغییرات رفتاری پیرمرد و پیرزن، رازهای بسیار عجیبی بر این خواهر و برادر تنها آشکار می شود…

به نظر می رسد شیامالان بعد از موفقیت همه جانبه و استثنایی «حس ششم»، شدیدا به جنین موفقیتی- حتی متوسط و نسبی- نیاز داشت: نمره ۷ از ۱۰ در سایت  imdb؛ رتبه ۵۶ از ۱۰۰ در متا اسکور؛ نمره ۵۶ از ۱۰۰ در متاکریتیک و البته نمره نسبتا خوب ۶۲ از ۱۰۰ در روتن تومیتوز، از این موفقیت نسبی بعد از سال ها شکست خبر می دهد.

ملاقات

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=14668

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *