تحلیل باشه‏ آهنگر از فیلم های جشنواره

یک عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر، ارزیابی‌اش را از آثار یک سال سینمای ایران بعد از دیدن حدود ۹۰ فیلم طی بیش از ۴۵ روز اعلام کرد.

محمد علی باشه‌آهنگر بیش از ۸۰ درصد متقاضیان این دوره را نسل بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت: این تحولی در جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود، ضمن اینکه علاقه‌مند بودیم تعداد بیشتری از پیشکسوتان در این دوره حضور داشته باشند.

وی با اشاره به بخش “نگاه نو” اظهار کرد: این بخش از نظر کیفی و کمی از رشد خوبی برخوردار بود و حدود ۱۵۰ نفر متقاضی شرکت بودند که در نهایت ۳۵ فیلم آماده نمایش شد که طبق آیین‌نامه تنها مجاز به انتخاب یازده فیلم بودیم و این روند کار ما را بسیار سخت‌ کرده بود.

این کارگردان ادامه داد: مارتن بسیار سختی میان فیلم‌ها برای رسیدن به لیست نهایی بود و با توجه به کیفیت خوب آثار این بخش باید از تهیه کنندگان و شورای پروانه ساخت برای اعتماد به فیلمساز اول تشکر کرد.

باشه‌آهنگر با بیان اینکه در بخش سودای سیمرغ حدود ۵۵ فیلم توسط هیات انتخاب دیده شد‌، اظهار کرد: در این بخش هم طبق آیین‌نامه مجاز به انتخاب ۲۰ فیلم بودیم و بیش از ۳۰ اثر امکان حضور در بخش نهایی را نداشت. با توجه به اینکه برخی از فیلم‌هایی که انتخاب نشدند فاصله زیادی با آثار نهایی ندارند‌، انتظار داریم مسئولین سینمایی این آثار را فراموش نکنند. ضمن اینکه پیشنهاد دادیم تعداد فیلم‌ها در این بخش بیشتر شود اما آیین‌نامه ۲۲ فیلم را تعیین کرده بود.

وی افزود: تلاش ما و گروه داوران هنر و تجربه باعث شد یک بخش متفاوت از نظر کمی و کیفی در این دوره داشته باشیم که آثار خوبی به بخش هنر و تجربه راه پیدا کردند و معتقدم بخش پربیننده‌ای خواهد بود.

این کارگردان درباره آثاری که پیشنهاد شده است‌ در خارج از مسابقه به نمایش درآیند‌، گفت: فیلمی مانند «ابوزینب» به دلیل شرکت در جشنواره فیلم مقاومت امکان حضور در بخش اصلی را نداشت و یا دو فیلم «شاهزاده روم » و «مبارک» به دلیل انیمیشن‌ بودنشان امکان حضور در لیست داوری را نداشتند و با نظر دبیر جشنواره در خارج از مسابقه قرار گرفت و قرار شد تقدیر ویژه‌ای از این دو اثر انیمیشن که زحمات زیادی برای ساختشان کشیده شده است، صورت گیرد.ضمن اینکه ممکن است آثار چند پیشکسوت هم در خارج از مسابقه به نمایش درآید.

باشه آهنگر با ابراز رضایت از حضورش در هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: فرصتی پیش آمد تا پس از سال‌ها کل دستاورد سینمای ایران را در بیش از ۴۰ روز ببینم و فضای ارزشمندی برایم فراهم شد.

وی افزود: متاسفانه فیلم‌های زیادی به دلیل رسیدن به جشنواره دچار شتاب‌زدگی بزرگی شده بودند و این ما را دچار حسرت و دریغ کرد. در برخی فیلم‌ها هم نبود سرمایه‌ی مورد نیاز به شدت به چشم می‌خورد که به کلیت کار لطمه زده بود.

این کارگردان ادامه داد: در همه جای دنیا از برخی بودجه‌های غیر بخش خصوصی برای تولید فیلم‌ها استفاده می‌شود و متاسفانه امسال کسانی که می‌توانستند به برخی فیلم‌ها کمک کنند، دریغ کردند و این به برخی فیلم‌ها لطمه زده بود.البته منظور الزاما سرمایه گذاری دولتی نیست. نباید بگذاریم فقر سرمایه‌گذاری به کار لطمه بزند و مطمئنا اگر برخی از آثار سرمایه بیشتری داشتند اثر بهتری تولید می‌شد.

وی مشکل دیگر را عدم بهره‌گیری از بازیگران جدید عنوان کرد و گفت: در معرفی بازیگران جوان و تحصیل کرده در این رشته شرایط مناسبی نداریم و از حدود ۱۵ سال پیش چند بازیگر هستند که نقش‌های جوان را بازی می‌کنند و بازیگر جایگزینی برای آنها تربیت نکرده‌ایم و یا اگر هم معرفی کرده‌ایم قابلیت نقش‌های اصلی را ندارد.

باشه آهنگر ادامه داد: برخی از بازیگران در چند فیلم چهره و نقش مشابهی داشتند که حتی اگر صحنه‌های این فیلم‌ها را جابه جا می‌کردیم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. این ضعف بزرگی برای چنین فیلم‌هایی بود که باید در این خصوص هم چاره اندیشی شود.

این عضو هیات انتخاب جشنواره فجر در ادامه در پاسخ به شایعاتی که درباره برخی از فیلم‌ها و نحوه انتخابشان مطرح شده بود به ایسنا گفت: برخی از صحبت‌ها برسر

« ماهی سیاه کوچولو» بود که گفته شد، هیات انتخاب این فیلم را ندیده است. در حالی که در ابتدا حدود ۴۵ دقیقه از این فیلم ارائه شد و به دلیل عدم مشخص بودن ابتدا و پایان فیلم اعلام کردیم در داوری قرار نمی‌گیرد و در صورتی رای می‌دهیم که بالای ۷۰ دقیقه باشد.

وی افزود: در نهایت زمانی توسط دبیر جشنواره مشخص شد و قبل از موعد نهایی ۷۰ دقیقه از فیلم ارائه شد و تنها سکانس ابتدایی این فیلم دیده نشد. فیلم مجید قاری‌زاده هم همین وضعیت را داشت و بخش‌های شمال آن آماده نبود و توضیحات آنها با کپشن مشخص شده بود. «تگرک و آفتاب» نیز صحنه‌های جنگ اش با نوشته توضیح داده شده بود.

این کارگردان ادامه داد: برای فیلم «ناهید» هم که گفته شد تنها فیلمنامه آن را خوانده‌ایم،‌ نسخه‌ای ۱۲۰ دقیقه‌ای ارائه شده بود و باز صحنه‌های دیگری مانده بود که گروه مشغول فیلمبرداری بودند که حتی یکی از اعضا پیشنهاد کرد، بخش‌هایی از این فیلم کوتاه شود.

وی درباره عدم انتخاب برخی از فیلم‌ها در بخش نگاه نو نیز خاطرنشان کرد: ما از هر سه و نیم فیلم بطور متوسط می‌توانستیم یک فیلم انتخاب کنیم و اگر فیلمی در این بخش انتخاب نشده به دلیل کیفی بوده و هیچ مورد دیگری غیر از آن مطرح نبوده است و شاید اگر حق انتخاب بیشتری داشتیم، فیلم‌هایی مانند« ۳۶۰درجه» و «قندون جهیزه» هم به آثار نهایی راه پیدا می‌کرد.

این کارگردان همچنین درباره عدم انتخاب برخی از فیلم‌ها از جمله «نهنگ عنبر» سامان مقدم گفت: این فیلم فرم ثبت‌نام پر نکرده بود و به هیات انتخاب هم ارائه نشده بود و اگر شاید فیلم را می‌دیدیم و رای لازم را می‌دادیم مورد اعتراض واقع می‌شد.

وی با بیان اینکه فشارهای رسانه‌ای هیچ تاثیری در انتخاب‌ها نداشته است‌، اظهار کرد: مراودات رسانه‌ها باعث نمی‌شد تا از سوی دبیر و معاون ارتباطات جشنواره فشاری بر هیات انتخاب تحمیل شود و این جای قدردانی داشت. خودمان هم بیشتر حالت قرنطینه داشتیم و حتی با فیلمسازان هم در ارتباط نبودیم.

باشه آهنگر در پایان اظهار کرد: من همه کسانی که وارد لیست نهایی نشدند را درک می‌کنم. نگاه ما به آثار به گونه‌ای بود که انگار فیلم خودمان را می‌بینیم و بدون توجه به نام‌ها تنها فیلم را بررسی کردیم و حدود ۱۵ فیلم با ۷ رای انتخاب شد که این نشان از همدلی هیات انتخاب داشت.

منبع: ایسنا

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=694

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *