جشنواره تئاتر فجر/‌ گزارش روز نهم- جمعه ۱۰ بهمن ماه

نامزدهای بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر معرفی شدند و  در مراسم اختتامیه یکشنبه ۱۲ بهمن جوایز خود را دریافت می‌کنند.

اختصاصی هفت سرزمین/ رضا خشنود- روز هشتم سی و سومین جشنواره تئاتر فجر با استقبال قابل توجه از نمایش های «هم هوایی»، «عزیز شنگال» و «پپرونی» برگزار شد. علاوه بر این موضوع، جزییات اختتامیه جشنواره نیز اعلام گردید. ضمن این که هم چنان معضل تأخیرهای دایمی برای تقریباً اغلب نمایش ها آزار دهنده است.

در گزارش امروز مروری بر مهم ترین بازتاب های رسانه ای و هنری این رویداد مهم نمایشی انجام شده است.

«هفت سرزمین» هر روز یک بسته خبری ویژه را از این رویداد مهم نمایش کشور تقدیم می کند.

*********

روز نهم در جشنواره چه خبر بود؟

پنجشنبه ۹ بهمن ماه، ۹ نمایش صحنه‌ای، هفت اثر خیابانی و یک نمایش رادیویی اجرا شد.

تئاتر شهر در نهمین روز جشنواره فجر، میزبان دو نمایش بود. گروه لهستانی، اولین اجرای خود را در تالار اصلی تئاتر شهر تجربه خواهد کرد. نمایش «کتاب‌ها» کاری از کمپانی کومونا از لهستان است که در ساعت ۲۰ برای مخاطبان اجرا شد.

نمایش «ساعت بیست» به نویسندگی و کارگردانی سید علی موسویان هم در دو نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار چهارسو به صحنه رفت.

تماشاخانه سنگلج با نمایش «روایتی تازه از قصه کهن» در دو نوبت ۱۶ و ۱۹ به استقبال مخاطبان رفت. کارگردانی این نمایش که از ملایر در بخش مرور جشنواره شرکت کرده، بر عهده پری بارانی بوده و محمد قاسمی آن را نوشته است.

تالار هنر نیز با نمایش «رقصی برای بازگشت عروس» به نویسندگی تریفه کریمیان و کارگردانی فاتح بادپروا از مریوان در دو سانس ۱۷:۳۰ و ۱۹ میزبان مخاطبان خود بود.

نمایش «وو wow» به نویسندگی و کارگردانی تینو صالحی در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ در تالار حافظ به صحنه رفت.

تماشاخانه ایرانشهر در نهمین روز جشنواره، میزبان دو نمایش شد. نمایش «کلفت‌ها» به کارگردانی دانیال نمازی، برداشتی آزاد از نمایشنامه ژان ژنه است که در دو نوبت ۱۷ و ۱۹:۳۰ در تالار استاد ناظرزاده کرمانی اجرا شد. تالار استاد سمندریان نیز با نمایش «صدای آهسته برف» به نویسندگی پیام سعیدی و جابر رمضانی و کارگردانی جابر رمضانی، در ساعت‌های ۱۷ و ۲۰ به استقبال تماشاگران خود رفت.

در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان، نمایش «کافه سایه» به نویسندگی ابراهیم عادل‌نیا و کارگردانی مجید واحدی‌زاده از اردبیل در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ به صحنه رفت.

تئاتر باران نیز با نمایش «پذیرایی» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل کاهانی در دو سانس ۱۶ و ۱۸ میزبان مخاطبان شد.

محوطه مجموعه تئاتر شهر در روز نهم جشنواره با چهار نمایش خیابانی به استقبال مخاطبان رفت. نمایش «هفت شهر عشق» به کارگردانی سعید البرز از تربت جام ساعت ۱۶، «حایات» به کارگردانی مهدی صالحیار از مرند ساعت ۱۶:۳۰، «صفر مرزی» به کارگردانی آرش ساربان و علی بنائیان از اهواز ساعت ۱۷ و نمایش «از ۵۹ تا چند؟؟؟» به کارگردانی مصطفی کولیوندی از دهلران ساعت ۱۸ در این محوطه اجرا شدند.

خانه هنرمندان نیز با دو نمایش خیابانی «عروس باران» به کارگردانی علی قاضی از مسجد سلیمان ساعت ۱۶ و نمایش «پازل زندگی» به کارگردانی امیرحسین شفیعی از ورامین ساعت ۱۶:۳۰ به استقبال تماشاگران رفت.

نمایش خیابانی «چرخ روز افزا» به کارگردانی علی‌محمد رادمنش در ساعت ۱۷ در محوطه برج میلاد اجرا شد.

نمایش رادیویی «بیرون جهنم»، به نویسندگی ملیحه مرادی جعفری و کارگردانی رضا داداشی، ساعت ۱۸:۳۰ در تالار استاد رکن‌الدین خسروی تماشاخانه سه نقطه به اجرا در‌آمد.

برنامه کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی نیز در نهمین روز جشنواره ادامه داشت. کارگاه آموزشی بازیگری و کارگردانی خلاق از ساعت ۱۴ الی ۱۹ در کارگاه دکور بنیاد رودکی میزبان علیرضا کوشک جلالی بود.

کارگاه بازیگری و دراماتورژی نمایش‌های رئالیستی نیز با حضور هاوک هایدال، یونی داهر، فریندخت زاهدی، مسعود رایگان و هلگه رانینگ از ساعت ۱۰ الی ۱۳ در پلاتو هفت تالار وحدت برای علاقه‌مندان برگزار شد.

کارگاه آموزشی کارگردانی و بازیگری بیومکانیک (میر هولد) با حضور اسکندر اسکایف و وادین شرباکوف از روسیه از ساعت ۹ الی ۱۲ در کارگاه دکور بنیاد رودکی به استقبال علاقه‌مندان رفت.

۰۱۲۱ - Copy

**

تئاتری که بدون دکور و طراحی صحنه اجرا شد!

در نهمین شب جشنواره تئاتر فجر، نمایش «پذیرایی» – به کارگردانی و نویسندگی ابوالفضل کاهانی – در تنها سالن بخش خصوصی جشنواره با عنوان «تماشاخانه باران» به صحنه رفت.از ویژگی‌های نمایش «پذیرایی» که در بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفت، اجرای بدون دکور آن با حضور ۱۵ بازیگر است. فضای این نمایش، فضای تمرین یک تئاتر است و داستان به مراحل تمرین و گفت‌وگوی یک گروه تئاتری اشاره دارد که در حال آماده‌سازی نمایشی به نام «پذیرایی» هستند. ابوالفضل کاهانی درباره‌ی ویژگی‌های سومین نمایشی که کارگردانی و نویسندگی آن را همزمان بر عهده دارد، پیش از این اظهار کرده بود: «پذیرایی» در یک فضای رئالیستی و در یک پلاتوی تمرین اتفاق می‌افتد؛ بنابراین برای اجرا احتیاجی به طراحی صحنه ندارد.

IMG_6389_re33043cfbd9238bddcaab04b6c347374

**

چرا می گویید «تئاتر شهرستانی»؟!

رضا کرمی‌زاده که با نمایش «چند روایت نامعتبر، ندیدنی» از یاسوج در سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، با بیان اینکه تئاتر ایران به دو بخش تهران و شهرستان تقسیم‌بندی شده توضیح داد: این عنوان‌بندی تئاتر شهرستانی نادرست است و مسائل بسیاری را برای هنرمندان استان‌ها به‌وجود آورده است. فعالان تئاتر در استان‌ها با سختی‌ها و تلاش بسیار نمایشی را تولید می‌کنند. این آثار نهایتاً دو اجرا در جشنواره تئاتر فجر خواهند داشت و بعد از آن به فراموشی سپرده می‌شوند. معتقدم اگر امکان اجرا در طول سال در شهر‌هایی بزرگ همچون تهران برای این نمایش‌ها ایجاد شود، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

۲۹۲۶۷۸۰_۳۰۶

**

نشست مشترک مرادخانی و مدیر خانه تئاتر فرانکفورت

گوردون واین، مدیر خانه تئاتر فرانکفورت و رئیس سالن تئاتر هاوس که در جریان بازدیدش از سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشستی برای تداوم و گسترش ارتباطات فرهنگی داشته گفت که قرار است با همت مسئولان آلمانی و ایرانی تداوم یابد. برای ایجاد یک همکاری فرهنگی، نیاز به ارتباطاتی چند جانبه است. اول از همه برمی‌گردد به ارتباطات مرکز هنرهای نمایشی و اداره تئاتر کودک و نوجوان آلمان چه به صورت تلفنی یا نامه‌ای یا پست الکترونیک. طبق تجربه ما، در ایران جشنواره‌های تئاتری زیادی در طول سال برگزار می‌شود. ما می‌خواهیم ارتباط بین گروه‌های شرکت کننده در این جشنواره‌ها با گروه‌های نمایشی آلمان را برقرار کنیم.

۱۴۲۲۲۷۲۱۶۸۸۶۲_erfan khoshkhoo-4

**

تماشاگران نمایش «ایران-استرالیا» یاد استادیوم ها را زنده کردند!

نمایش «ایران- استرالیا» به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان با توزیع پرچم ایران در هشتمین روز جشنواره تئاتر فجر چهارشنبه هشتم بهمن‌ماه در تالار استاد ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر به صحنه رفت و با استقبال تماشاگران و دوستداران تئاتر روبرو شد. گروه اجرایی این نمایش پیش از اجرای نمایش‌شان پرچم کشورمان را که جملاتی چون «Play with love»، «We need football»، «We need happiness» بر آن درج شده بود، در بین تماشاگران توزیع کردند. همچنین برخی از دست‌اندرکاران این نمایش، بر روی چهره بعضی از تماشاگران به مانند زمان مسابقات فوتبال، پرچم سه رنگ کشورمان را نقاشی می‌کردند! در بروشوری که در آغاز این نمایش بین تماشاگران توزیع شد، در توضیح تئاتر «ایران-استرالیا» نوشته شده: نمایش «ایران-استرالیا» نمایشی است درباره کم شدن وزن زمین. در مورد زمانی که ۶۰ میلیون ایرانی بعد از گل دوم ایران توسط خداداد عزیزی از خوشحالی با هم به هوا پریدند.

۱۰۶۱۲۵۴۹_۱۰۲۰۳۱۳۶۲۸۴۴۷۰۳۰۱_۴۱۵۰۸۶۷۱۳۴۹۶۳۸۸۲۷۲_n

**

مردم چه نقشی در این رویداد دارند؟

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با همین عنوان به موضوع مردمی بودن یا نبودن جشنواره تئاتر و اهمیت آرای مردمی پرداخت. در قسمت هایی از این گزارش چنین آمده است:

می‌گویند مردم صاحبان اصلی تئاتر هستند و اگر آن‌ها نباشند هیچ نمایشی به صحنه نمی‌رسد اما جایگاه این مردم در تئاتر کجاست؟ فقط خرید بلیت، تماشا کردن و دیگر هیچ؟! مهم‌ترین عامل رونق بخشی به جشنواره‌های دهه‌ی فجر به ویژه تئاتر، حضور مردم است و مدیران در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند با کشاندن جشنواره‌های فیلم و تئاتر به شهرهای دیگر سهم بیشتری از این رویدادها را با مردم شریک شوند؛ از این رو سپردن بخشی از داوری آثار به تماشاگران یکی از جذابیت‌های خاص جشنواره بوده که البته این اتفاق در تئاتر به تعداد انگشتن یک دست هم رخ نداده است.

یوسف باپیری کارگردان نمایش «کامنت» معتقد است:جشنواره تئاتر مشکلات خود را دارد و فکر نمی‌کنم کسی مخالف مهم بودن وجود رای مردم باشد، اما ممکن است اجرای سازوکار لازم برای این کار جهت به دست آوردن آرای سالم، یا در توان نبوده یا از نظر مالی شرایط آن فراهم نشده است. مسئله مهم دیگر نقدهایی است که می‌تواند منتشر شود و تاثیر خود را داشته باشد چون در شرایط فعلی ما معمولا متوجه نتیجه کارمان نمی‌شویم.

فرهاد تجویدی هم که با نمایش «من…» فضای متفاوتی را به جشنواره‌ی تئاتر فجر امسال داد، ضمن مثبت دانستن بخش آرای مردمی بیان کرد: بهترین داوران من تماشاگران هستند چون حتی باعث می‌شوند منتقدان هم چیزهایی را یاد بگیرند. آرای مردمی پس از اجرای هر نمایش در جشنواره تئاتر علاوه بر اینکه باعث می‌شود مدیران برگزاری جشنواره متوجه شوند چه تئاترهایی مورد استقبال قرار می‌گیرند، میزان فاصله میان منتقدان آکادمیک و منتقدانی که فقط دو کتاب خوانده‌اند را در مقابل نظرات مردم نشان می‌دهد و ارزیابی می‌کند.

علی شمس هم که امسال نمایش «قلعه انسانات» را به طور مشترک از سوی دو کشور ایران و ایتالیا در جشنواره فجر ارائه کرد،گفت: تئاتر به شدت یک محصول سلیقه‌ای است و زیبایی شناسی وسیعی را به لحاظ مخاطب در بر می‌گیرد‌؛ پس هرگونه نظرسنجی و رای گیری مردمی می‌تواند در جاهایی کمک کننده یا ضرر رسان باشد، اما اساسا چون هستی تئاتر وام‌دار مخاطب است حتی اگر نظر مخاطب خلاف اصولی باشد که کارگردان مدنظر دارد یا خلاف آن چیزی باشد که نمایش مطرح می‌کند‌، باز هم این ضرورت وجود دارد که نظر مخاطبان سنجیده شود. این طبیعی است که سلیقه جمعی از مخاطبان نسبت به یک اثر منفی باشد و در سبد علائق آن‌ها برای تماشا قرار نگیرد، اما باز هم خوب است که آرای مردمی در جشنواره تئاتر فجر اتخاذ شود.

افسانه ماهیان هم که پس از دو اجرای موفق نمایش «هم هوایی»؛ بار دیگر این کار را در بخش مرور جشنواره ارائه کرده است، آرای مردمی را در جشنواره و به ویژه هیجان بخشی آن موثر می داند. آرای مردمی در جشنواره تئاتر فجر قطعا تاثیرگذار است، چون من به عنوان کارگردان یک نمایش را برای مخاطب و ارتباط برقرار کردن با او تولید می‌کنم. تغییرات مدیریتی و نبود دبیرخانه دائمی فجر از عوامل موثر در وضع کنونی و نبود نظرسنجی مردمی است، چرا که دبیرخانه‌ی جشنواره فجر فقط در حد اسم یک مکان جغرافیایی است و هیچ چشم انداز و دورنمایی ندارد.

جابر رمضانی کارگردان نمایش «صدای آهسته برف» نظر متفاوتی دارد: در بسیاری از جشنواره‌های مهم تئاتری دنیا اصلا بخشی به نام آرای مردمی وجود ندارد و به نظر می رسد در شرایط فعلی تئاتر باید به مسائل دیگری توجه کرد. در حال حاضر شرایط تئاتر ما بحرانی است و باید برای آن مدیریت بحران شکل بگیرد… در کشور خودمان می‌بینیم که انجمن منتقدان منفعل است درحالی که در این انجمن، پژوهشگران و نقدنویسان خوبی در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنند که در گذشته در بولتن روزانه جشنواره یا بولتن انجمن نظرات خود را درباره هر نمایش مطرح می‌کردند ولی الان چنین چیزی دیده نمی‌شود.

۲۴۳-۷

**

اعلام اسامی برگزیدگان بخش های عکس و پوستر و نمایشنامه نویسی

همزمان با نهمین روز برگزاری جشنواره تئاتر فجر، برگزیدگان این سه بخش معرفی شدند تا در آیین پایانی جشنواره جوایز خود را دریافت کنند.

مسابقه نمایشنامه نویسی

هیات داوران مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی مرکب از عطاالله کوپال، محمد چرم‌شیر و فارس باقری، نویسندگان زیر را شایسته تقدیر دانستند:

* محسن عظیمی برای نگارش نمایشنامه «آجر»، عسل عصری ملکی برای نگارش نمایشنامه «جنین»، سعید قاسمی برای نگارش نمایشنامه «در آغوش آدم برفی»، عارفه عنایتی برای نگارش نمایشنامه «دور برگردان»، صحرا رمضانیان برای نگارش نمایشنامه «مرمت آثار باستانی»

این نویسندگان تقدیر شده، در مراسم اختتامیه سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که یکشنبه ۱۲ بهمن، ساعت ۱۹:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود،‌ جوایز خود را دریافت می‌کنند.

مسابقه پوستر

همچنین برترین‌های بخش پوستر سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.

فهرست آثار برتر مسابقه پوستر این دوره از جشنواره از سوی هیئت داوران متشکل از قباد شیوا، علی خسروی و علیرضا غفاری اعلام شد.

از میان نامزدهای مسابقه پوستر جشنواره تئاتر فجر، جواد آتشباری، مازیار تهرانی، ایلیا تهمتنی، سعید رضوانی، آرمان کوچکی، میثم نامداری، سعید مزینانی و خیام مویدی، نفرات برتر به شرح زیر معرفی شدند:

* از جواد آتشباری برای طراحی پوستر نمایش «خون و گل سرخ»، ایلیا تهمتنی برای مجموعه آثار ارائه شده و سعید مزینانی برای طراحی پوستر نمایش «من تمامی مردگان بودم» تقدیر شد.

* رتبه اول به مازیار تهرانی برای طراحی پوستر نمایش «گزارش آکادمی»رسید.

* رتبه دوم به آرمان کوچکی برای طراحی پوستر نمایش «مکانیکی جمالی» رسید.

* رتبه سوم به سعید رضوانی برای طراحی پوستر نمایش «بی‌چگونگی» تعلق گرفت.

مسابقه عکس

مسابقه عکس این دوره از جشنواره، شامل دو بخش انگاره‌نگاری و عکاسی از اجراهای تئاتر بود که هیئت داوران، آثار برتر هر دو بخش را مشخص و معرفی کردند.

هیئت داوران متشکل از شادی قدیریان، بابک حمیدیان، محمدرضا شریف‌زاده، کیارنگ علایی و اردشیر رستمی، برگزیدگان بخش انگاره‌نگاری را به شرح زیر اعلام کرد:

* رتبه اول: محمدرضا سلطانی برای عکس و انگاره از نمایش «کالیگولا»

* رتبه دوم: منصوره قلیچی برای عکس و انگاره از نمایش «سیندرلا»

* رتبه سوم: مریم دیهول برای عکس و انگاره از نمایش «هم‌هوایی»

هیئت داوران در بخش عکس تئاتر، ضمن تقدیر از زهره صفی‌نور برای عکاسی از نمایش «صدای آهسته برف»، مریم دیهول برای عکاسی از نمایش «هر کسی یا شب می‌میرد یا روز، من شبانه‌روز» و مهسا صفاری‌پور برای عکاسی از نمایش «نان»، نفرات برتر را به شرح زیر اعلام کرد:

رتبه اول: ضیاء‌الدین صفویان برای عکاسی از نمایشی «هراکلس ۵»

رتبه دوم: مسعود میرمیری برای عکاسی از نمایش «ننه دلاور»

رتبه سوم: سینا عدلی برای عکاسی از نمایش «به مناسبت ورود اشکان»

مسابقه عکس جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از سال ۸۷ تا کنون، هفت دوره متوالی است که برگزار می‌شود.

جوایز برگزیدگان این سه بخش، در مراسم اختتامیه سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که یکشنبه ۱۲ بهمن، ساعت ۱۹:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود،‌ اهدا خواهد شد.

IMG12442501

**

نامزدهای بخش نمایش های خیابانی هم مشخص شدند

نامزدهای بخش مسابقه تئاتر خیابانی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر معرفی شدند.گلبرگ ابوترابیان، شهرام کرمی و علی ظفر قهرمانی‌نژاد، اعضای هیئت داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی، هنرمندان زیر را به عنوان نامزدهای دریافت جایزه معرفی کردند:

موسیقی:

حامد طوسی برای موسیقی نمایش خیابانی «آقای سیگار»

گروه موسیقی نمایش خیابانی «قصه نقش»

حسین ضروری برای موسیقی نمایش خیابانی «نی نی اخاذه و مداد رنگی»

علی انوری برای موسیقی نمایش خیابانی «پازل زندگی»

حامد نساج و احمد صمیمی برای موسیقی نمایش خیابانی «نگرانم»

طراحی فضا:

زهره فضلی برای طراحی فضای نمایش خیابانی «ستاره»

مهدی حبیبی برای طراحی فضای نمایش خیابانی «نبش کوچه بن بست»

علی قاضی برای طراحی فضای نمایش خیابانی «عروس باران»

مصطفی کولیوندی برای طراحی فضای نمایش خیابانی «از ۵۹ تا چند»

بازیگری مرد:

حسین حسام‌نژاد برای بازی در نمایش خیابانی «آقای سیگار»

محمدهادی عطایی برای بازی در نمایش خیابانی «ستاره»

رضا بهرامی برای بازی در نمایش خیابانی «نی نی اخاذه و مداد رنگی»

محمد نوحیان برای بازی در نمایش خیابانی «نی نی اخاذه و مداد رنگی»

امیرحسین شفیعی برای بازی در نمایش خیابانی «پازل زندگی»

سعید رحیمی برای بازی در نمایش خیابانی «پازل زندگی»

سیاوش وفایی نژاد برای بازی در نمایش خیابانی «نبش کوچه بن‌بست»

فرامرز قلیچ خانی برای بازی در نمایش خیابانی «نگرانم»

علی غابشی برای بازی در نمایش خیابانی «صفر مرزی»

مصطفی کولیوندی برای بازی در نمایش «از ۵۹ تا چند»

بازیگری زن:

لادن قناد برای بازی در نمایش خیابانی «ستاره»

نگین حمیدی برای بازی در نمایش خیابانی «قصه نقش»

فاطمه رادمنش برای بازی در نمایش خیابانی «چرخ روز افزا»

طرح و ایده:

سامان خلیلیان برای طرح و ایده نمایش خیابانی «ستاره»

مجید قدیمی برای طرح و ایده نمایش خیابانی «تلخند»

 علی‌محمد رادمنش برای طرح و ایده نمایش خیابانی «چرخ روز افزا»

مهدی حبیبی برای طرح و اینده نمایش خیابانی «نبش کوچه بن‌بست»

احمد صمیمی برای طرح و ایده نمایش خیابانی «نگرانم»

کارگردانی:

علی‌اصغر خطیب‌زاده برای کارگردانی نمایش خیابانی «آقای سیگار»

امیرحسین شفیعی برای کارگردانی نمایش خیابانی «پازل زندگی»

مهدی حبیبی برای کارگردانی نمایش خیابانی «نبش کوچه بن‌بست»

احمد صمیمی برای کارگردانی نمایش خیابانی «نگرانم»

مصطفی کولیوندی برای کارگردانی نمایش خیابانی «از ۵۹ تا چند»

هنرمندان برگزیده بخش مسابقه تئاتر خیابانی، در مراسم اختتامیه سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر که یکشنبه ۱۲ بهمن، ساعت ۱۹:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود، ‌معرفی خواهند شد و جوایز خود را دریافت می‌کنند.

۷۷۱۲۳۹

**

جنتی: مشکل جدی بودجه داریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته با حضور در مجموعه تئاتر شهر از مراحل بازسازی و تعمیرات و نوسازی سالن های «سایه»، «قشقایی» و «کارگاه نمایش» مجموعه تئاتر شهر بازدید و در جریان روند بازسازی این مجموعه قرار گرفت و درباره بودجه این وزارتخانه و همچنین مسایل و حاشیه‌های تئاتر پاسخ داد.

جنتی گفت: امسال بخش بین الملل جشنواره فیلم را از بخش مسابقه ایران جدا کردیم که قرار است در اردیبهشت ماه برگزار شود. این تصمیم برای این صورت گرفت که بخش بین المللی مستقل عمل کند و تحت الشعاع بخش داخلی قرار نگیرد… اینکه بودجه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیچ وجه تکافوی نیازی که ما داریم نیست و حتی در برخی موارد می توان گفت این بودجه تنها می تواند نیمی از نیازها را جواب دهد یک واقعیت است… ما با توجه به تنگناها و مشکلاتی که دولت دارد احساس می کنیم سازمان مدیریت و برنامه ریزی همه توانش را به کار گرفته تا بودجه را عادلانه بین همه دستگاه ها توزیع کند… در شرایطی هستیم که به جای دو میلیون و هفتصد هزار بشکه نفتی که قبلا صادر می کردیم الان یک میلیون بشکه نفت صادر می کنیم و قیمت هر بشکه از صد و چند دلار رسیده به زیر ۴۰ دلار و نزدیک به ثلث شده است. بنابراین تنگناهای دولت تنگناهای جدی است و به هر حال  با وضعیت موجود فکر می کنم دولت همه امکاناتش را در حوزه های فرهنگی و هنری به کار گرفته البته باید این امکانات را مدیریت بکنیم تا بیشتر از آنها بهره مند شویم… ناامیدی در بین هنرمندان تئاتر نباید وجود داشته باشد.

۷۷۱۰۷۳

**

چهار پیشکسوت در اختتامیه تجلیل می شوند

در مراسم اختتامیه این جشنواره از جعفر والی، بدرالسادات برنجانی، احمد سپاسدار و حسینعلى طباطبایی پیشکسوتان عرصه تئاتر به پاس یک عمر تلاش صادقانه تقدیر می‌شود.

* جعفر والی متولد ۱۳۱۲ تهران کارگردان تئاتر، بازیگر و فیلمنامهنویس سرشناس است. او فارغ التحصیل بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک است.

* بدرالسادات برنجانی متولد ۱۳۳۱ آبادان و فوق دیپلم ادبیات است و از سن ۱۲ سالگی با نمایشنامه«مردی که زمان را تسخیر کرد» در نقش «مادام کولین» به روی صحنه رفت.

* احمد سپاسدار متولد ۱۳۲۷ شیراز، کارگردان، نویسنده و مدرس تئاتر است. او برای سال‌ها فعالیت دلسوزانه در حوزه تئاتر، مدرک درجه یک هنری را دریافت کرده است.

* حسینعلى طباطبایی متولد ۱۳۱۱ شمیران، دندانپزشک و مدرس تئاتر است. دکتر طباطبایی حدود ۴۰ نمایشنامه تکپردهای را از فرانسه به فارسی ترجمه کرده است.

۷۷۱۲۱۶

**

کاتالوگ و اپلیکیشن اختصاصی جشنواره ارائه شد

کاتالوگ سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با شعار تئاتر ملی و هویت ایرانی چاپ و اپلیکیشـن اختصـاصی پوشش اخبـار جشنـواره نیز راه‌اندازی شد. 

در این کاتالوگ، هر اثر راه یافته به سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با کارنامه هنری کارگردان و یادداشت او درباره نمایش، خلاصه داستان و نام و عنوان اعضای گروه به دو زبان فارسی و انگلیسی معرفی شده استاین کاتولوگ تمام رنگی در ۱۹۵ صفحه چاپ شده است.

ه‌م چنین برنامه نرم افزاری ویژه موبایل‌‌ اختصاصی پوشش اخبار جشنواره تئاتر فجر راه اندازی شد.سایت سارفه ‌سامانه اطلاع‌رسانی رویدادهای فرهنگی و هنری‌‌، نسخه موبایل بولتن آنلاین، ویژه جشنواره تئاتر، فیلم و موسیقی را راه‌اندازی کرد. علاقه‌مندان می‌توانند اپلیکیشن «سارفه» را از طریق App Store، سیبچه و بازار و س‌ایتSarfehnews.ir به صورت رایگان دانلود کنند.

۷۷۰۸۹۱

*********

هفت سرزمین: در نگارش این گزارش از اخبار و اطلاعات خبرگزاری های ایسنا/ ایرنا/ مهر/ و سایت های تیوال و جشنواره بهره برده شده است.

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=2059

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *