در تئاتر فجر «فراریان» با هم «گفتگو» می کنند

کارگردان نمایش «گفت‌وگوی فراریان» اعتقاد دارد که نسل نو تئاتر ایران، پردغدغه‌ترین سال‌های عمر و بیشترین انرژی‌شان را صرف رقم زدن آینده این هنر می‌کنند، چراکه می‌خواهند بیشتر بیاموزند.

هفت سرزمین/ میلاد شجره که با نمایش «گفت‌وگوی فراریان» در بخش نسل نو این رویداد حضور دارد، درباره متن این اثر توضیح داد: «پیش از این متن‌هایی از محمد زارعی را خوانده بودم، بنابراین از او دعوت به همکاری کردم. طی صحبت‌هایی که با یکدیگر داشتیم، قرار شد تا کاری برمبنای دیالوگ بنویسد. در این راستا، به صورت کارگاهی عمل کردیم، هم‌زمان با انجام تمرینات، نویسنده همراه ما بود و متن را می‌نوشت و کامل می‌کرد.»

او ادامه داد: «ابتدا خودم همراه با مهرداد مصطفوی در این نمایش بازی می‌کردیم. تا این‌که نمایش برای حضور در جشنواره‌ای در کشور رومانی پذیرفته شد. به دلیل سرباز بودن مهرداد مصطفوی، از رضا بهبودی برای بازی در نمایش دعوت کردم و ایشان هم پذیرفت.»

شجره با بیان این‌که این نمایش، شکست انسان‌ها در برقراری دیالوگ را به تصویر می‌کشد، عنوان کرد: «این نمایش، روایت‌گر داستان یک بازیگر، کارگردان و منشی صحنه است، آنان تلاش می‌کنند تا کاری را به مرحله اجرا برسانند. در میان آنان دوستی وجود دارد که در کنار انجام کار، سبب شکل‌گیری اتفاقاتی در روابط‌شان می‌شود.»

این کارگردان جوان تئاتر در مورد بهره‌گیری از شیوه کارگاهی در اجرای این نمایش و ضرورت پرداخت به آن توضیح داد: «زمانی‌که متنی از یک نویسنده معروف را انتخاب می‌کنید، با وجوه مختلفی در رابطه با آن اثر روبه‌رو می‌شوید؛ زیرا می‌توانید از آن برداشت‌ و اجراهایی متفاوت داشته باشید. از سوی دیگر شما به نویسنده دسترسی ندارید و نمی‌توانید با او راجع به مسائل مختلف حرف بزنید. نکته دیگر آنست که من علاقه زیادی به کار کارگاهی و گروهی دارم. فکر می‌کنم تئاتر یکی از بسترهای اصلی انجام کار گروهی و آزمون و خطا کردن برای رسیدن به یک نقطه است. در این مسیر نویسنده جدا از گروه نیست و باید دخالت داشته باشد.»

او در رابطه با همکاری با رضا بهبودی در این نمایش به عنوان بازیگر گفت: «رضا بهبودی شاهد شکل‌گیری کار بود و زمانی‌که گروه اجرایی را دید، این مسوولیت را قبول کرد، چون او از نسل متفاوت تئاتر و بازیگر بسیار توانمند و شناخته شده‌ای است.»

میلاد شجره در پایان سخنانش با اشاره به اهمیت بخش نسل نو در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تاکید کرد: «نسل نو تئاتر ایران، پردغدغه‌ترین سال‌های عمر و بیشترین انرژی‌شان را صرف رقم زدن آینده این هنر می‌کنند، چراکه آنان می‌خواهند بیشتر بیاموزند. برای همین بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید تداوم داشته باشد.»

منبع: ایسنا

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=1246

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *