“دیوار” بهترین گروه راک ایران است

حتی اگر علیرضا عصار هم نبود، ما راه خودمان را پیدا می کردیم/ اسم و رسم شجریان بلاخره برای هر نوازنده ای جذاب است

 

BabakRiahi1

 

امروز در عرصه موسیقی ایران کمتر کسی را می شناسم که با بابک  ریاحی پور آشنا نباشد. او بدون شک نقش غیر قابل انکاری در شناخته شدن ساز گیتار باس در ایران دارد. او نوازنده ایست که شاید بیش از هر نوازنده دیگری ضمن شناخت قابلیت ها و امکانات تکنیکال سازش قدرت بکار گیری این قابلیت ها را داشته باشد. بسیاری از موسیقیدانها استایل دست چپ این نوازنده را ستوده اند و بسیاری از دوست داران ساز گیتار باس از دیدن انکشت گذاریهای این نوازنده لذت برده اند. بداهه نوازی های تکنیکال او در کنسرتهای علیرضا عصار، استفاده جسورانه او از تکنیک ( اسلپ وتپینگ) در بداهه نوازی ها همه و همه اثبات توانمندیهای نوازندگی بابک ریاحی پور در آن سالها بود. هرچند اصرار بیش از حد بابک در استفاده از این تکنیکها  باعث شد تا وی به عدم بهرمندی از خلاقیت در عرصه نوازندگی متهم شود. به عقیده بسیاری از هم نسلان نوریک هاکوپیان، خلا ناشی از مرگ این نوازنده اسطوره ای گیتار باس ایران بعد از سالها با تولد چهره نوازنده ای جوان و نه چندان نام اشنا بنام بابک ریاحی پور پر شد. اما کم نیستند کسانی که هنوز و سالها پس از مرگ نوریک هاکوپیان کماکان او را بهترین نوازنده گیتار باس ایران می دانند.

 

نوازندگی درخشان  بابک ریاحی پور در آلبوم جوانه ها اثر بهزاد میرخانی که در اوایل دهه هفتاد منتشر شد، در کنار نوازندگی بابک  در آلبوم مقیم اولین آلبوم فرمان فتحعلیان و از همه مهمتر همکاری بابک ریاحی پور با گروه اوهام و آویژه همه و همه شاید در شناخته شدن چهره این نوازنده در ایران نقشی غیر قابل انکار داشته باشند اما به عقیده شخصی من سفر بابک ریاحی پور بهمراه بابک امینی و بهرام دهقانیار و همراهی او با یکی از خوانندگان ایرانی در اولین کنسرت برون مرزی بیشترین نقش را در شناخته شدن نام این نوازنده در بین ایرانیان داشت. در حالیکه همگان بر این باور بودند که بابک ریاحی پور برنامه ای برای برگشتن به ایران ندارد به ایران بازگشته و ماندن در ایران را به ادامه فعالیت در خارج از ایران برگزید.

 

سبک تخصصی او در موزیک فانک – راک است. خود را تحت تاثیر اسطوره نوازندگی باس در سبک فانک یعنی جاکو پاستوریوس میداند. اما همواره منتقدین او همکاری وی را با گروه ها و خوانندگان پاپ برنتافته و او را یک راکر نمیدانند. انتقادی که همواره از سوی بابک رد شده. او دغدغه های مالی را عامل اصلی همکاری با موسیقیدانان پاپ میداند و همواره مخالفت خود را با تعصب روی سبک خاص در موسیقی نوین ابراز داشته است.

 

او صراحت لهجه ای عموما آزار دهنده داشته و همین امر همواره هاله ای از حاشیه ها را برای این نوازنده به ارمغان آورده است. انتشار آلبوم تصویری گروه دیوار و قبل از آن اجرای اولین کنسرت رسمی این گروه در ایوان شمس در سال گذشته  شاید اثبات ادعای بابک مبنی بر وفاداریش به مکتب موسیقی او باشد.

 

انتشار آلبوم تصویری گروه دیوار بهانه ای شد تا بعد از مدتها رو در روی بابک با او به گفتگو بنشینم که می خوانید.

 

295843_4051381963223_147367920_n

 

* چرا آلبوم اول گروه دیوار به صورت تصویری منتشر شد؟

 

– چون مردم ما موسیقی بیکلام را گوش نمیکنند  خب احتمال فروش بالا برای آلبوم بی کلام در حال حاضر بسیار کم است. به همین دلیل هیچ تهیه کنندگی چنین ریسکی را قبول نمی کند.

 

* یعنی تصمیم به انتشار آلبوم بصورت تصویری بیشتر یک سیاست اقتصادی بود؟

 

– صد در صد همینطور است

 

* با توجه به ستقبال خوبی که از این آلبوم صورت گرفت عمدتا انتقاداتی هم شنیده می شود. یکی از انتقاداتی که خیلی هم زیاد شنیده می شود عکس رو ی جلد آلبوم بوده که به اعتقاد بسیار بیشتر یک آلبوم پاپ را تداعی میکند. این طرح انتخاب شما بود؟ عکس روی جلد چطور؟

 

– این عکس قبل از انتشار آلبوم جور دیگری بود. ما چیز دیگری دیدیم. اما قبول دارم شخصا از گرافیک روی جلد و روتوشی که روی عکس شده ابدا راضی نیستم. فکر میکنم چیزی که شاهد آن هستیم بیشتر سلیقه شرکت پخش کننده بوده.

 

* برنامه آینده دیوار چیست؟

 

– طبیعی است که اول از همه به فکر کنسرت باشیم. چون بعد از انتشار آلبوم همه منتظر برگزاری کنسرت خواهند بود. ایده ال و دلخواه ما اینست که در اسفند ماه کنسرت داشته باشیم. در ضمن ما تصمیم گرفته ایم برای گروه دیوار از یک خواننده توانمند و صاحب سبک دعوت به همکاری کنیم. و اینکه ما یک کار مهم در پیش رو داریم. گروههای دیگر موسیقی راک در ایران توانسته اند برای خود هویت گروهی داشته باشند. اما چون اعضای دیوار همگی شناخته شده هستند  شهرت اعضای آن باعث شده نام دیوار تحت الشعاع نام اعضای آن قرار گیرد. ما باید برای رسیدن به هویت گروهی مستقل از نام اعضای آن تلاش کنیم.

 

* یعنی خواننده آینده گروه را انتخاب کردید؟

 

– در حال حاضر خیر. ما با توجه به اینکه موسیقی بی کلام چندان مورد توجه مخاطب نیست تصمیم به این کار گرفتیم اما هنوز با کسی به توافق نهایی نرسیده ایم.

 

* منظور توافق مالی است؟

 

– نه به هیچ عنوان! ببینید اکثر گروه های راک در ایران که کار با کلام اجرا می کنند از یک مشکل بزرگ رنج می برند. شنوده باید ۱۰ دقیقه موزیک را گوش داده تا شاید بفهمد خواننده فارسی می خواند. فارسی خواندن در راک را با ابداع لهجه های من دراوردی اشتباه گرفته اند. توافق ما بیشتر بر سر توانمندی اجرایی کلام فارسی آنگون که باید و شاید موسیقی راک فارسی است خواهد بود.

 

* مهمترین دلیل موفقیت و محبوبیت دیوار در بین مخاطبان چیست؟

 

– چیزی که خواهم گفت ابدا نظر شخصی من نیست . اما بسیاری از دوستان و همکارانم بر این باورند که دو قطعه نیمه تاریک من و سپید و سیاه در بین هواداران بسیار مورد اقبال قرار گرفته است. شاید یکی از دلایل مهم همین امر باشد.

 

* همان سپید و سیاه و نیمه تاریک من  که سالها قبل هم در کنسرت های کاوه یغمایی اجرا شد و هم در گروه خودتان

 

 یعنی ( بی آر پی)؟

 

– بله این دو از ساخته های من در سالهای دور است. اما خوشحالم که بهترین اجرا از این دو قطعه را در دیوار شاهد هستم.

 

* از ( بی آر پی) حرف زدیم.  چرا مدتهاست از این گروه خبری نیست؟ چرا؟

 

– تصورات هنری و موسیقایی من در حال حاضر در گروه دیوار دنبال می شود. بهتر دیدم که کارهایی که انجام می دهم را توسط دیوار دنبال کنم.

 

* چرا؟

 

– به چند دلیل. اولا دیوار گروهی است که از چندین نوازنده حرفه ای و توانمند تشکیل شده که بخوبی روی ساز های خود تسلط دارند.

 

دوما همیشه معتقدم چند فکر و ایده بهتر و موفق تر از یک فکر عمل میکنند. و ما بواسطه اینکه جدای از گروه دیوار در گروههای مختلفی در کنار هم هستیم مدت زمان بیشتری را برای تبادل افکار و عقاید داریم.

 

* بدون شک باید گفت ساز گیتار باس بعد از اینکه چهره بابک ریاحی پور در عرصه موسیقی ایران شناخته شد بصورت عام ذز بین مردم شناخته شد. بعنوان پیشکسوت نوازنده این ساز گیتار باس را چگونه تعریف میکنید؟

 

– باس فوندانسیون موسیقی است. گیتار باس ساز تنهایی ها نیست

 

* به نظر شما بهترین نوازنده حال حاضر گیتار باس در ایران کیست؟

 

– قبل از هر پاسخی باید بگویم ابدا موافق چنین انتخابها و گزینش هایی نیستم. موسیقی مسابقه نیست که اول و دوم و بهترین و بدترین داشته باشد. مگر می توان استیو وای را با ساتریانی و کلاپتون مقایسه کرد. هر هنرمندی می تواند در کار خود موفق باشد. خوشبختانه این ساز بخوبی در ایران جا افتاده است و روز به روز به علاقمندان این ساز اضافه میشود. نوازنده های بسیار توانمندی در ایران هستند که متاسفانه امکان بروز توانمندی هایشان را ندارند. پس بهتر میدانم اول از همه سوال شما را اصلاح کنم. بهتر بود میپرسیدید بهترین نوازنده شناخته شده گیتار باس در ایران کیست؟

 

هرچند چون موسیقی را مسابقه نمی دانم پاسخ دادن به این سوال را زیاد دوست ندارم. اما از نظر من از بهترین های شناخته شده در ایران دارا دارایی و آرین کشیشی را می توان نام برد

 

1000222_144460709085444_1128836967_n

 

* بله قبول دارم که آرین کشیشی از بهترین استعدادهای جوان موسیقی ماست. با توجه به این که آرین سبک و سلیقه مشخصی دارد؛چرا نوازندگی در کنار همایون شجریان را در کنسرت ( چرا رفتی) پذیرفت؟

 

– شاید به همان دلیلی که من در سالهای گذشته نوازندگی در کنار مرحوم محمد نوری را  پذیرفتم. فکر می کنم آرین از پاپ زدن خسته شده بود و نمی توان از او انتقاد کرد که چرا پاپ میزنی؟ به هر شکل هنرمند باید امرار معاش کند. از طرفی پرستیژ این کار هر هنرمند جوانی را ممکن است وسوسه کند. اسم و رسم شجریان به هر شکل جذابیت هایی دارد.

 

* آیا این نظر را که نوازندگی در گروه کوچ و در کنار علیرضا عصار سکوی پرتاب شما و بسیاری از نوازندگان مطرح امروز بود؟

 

– بعید می دانم حداقل شما جواب سوال خودتان  را ندانید. اما به هر شکل پاسخ شما را می دهم. حتی اگر عصار هم نبود به هر حال ما راه خودمان را پیدا می کردیم. حتما خاطرتان هست آن سالها، سالهای طلوع مجدد موسیقی بود. جز عصار هنرمندان دیگری هم بودند. اما نمی توانم مکر این جریان باشم که کثرت و فشردگی برنامه های عصار در شهرهای مختلف در روند شناخته شدن  بسیاری از نوازندگان تاثیر داشته است. سالهای سال نوازنده درامز گروه کوچ یعنی امین قمی نژاد در کنار عصار ساز زده است. آیا کسی در حال حاضر او را به یاد دارد؟ اما همایون نصیری را تقریبا همه می شناسند. پس فکر نمی کنم چیزی که پرسیدید چندان حقیقت داشته باشد.

 

* اگر احتمالا !!!!  و در آینده ای نه چندان دور، قرار باشد علیرضا عصار را مجددا روی صحنه ببینیم باز هم در کنار او خواهید بود؟

 

– بسیار مایل هستم مجددا با علیرضا عصار کار کنم. هر چند هیچ صحبتی با من در این باره نشده. دوست دارم در کنار عصار خاطرات شیرینی آن سالها را مرور کنم. اما با توجه به فشردگی برنامه هایی که با بابک جهانبخش داریم بعید میدانم امکانش فراهم شود.

 

* دوست دارید بابک ریاحی پور بیشتر نوازنده پاپ باشد یا یک راکر با سابقه؟

 

– اگر این سوال را از زبان جیبم بخواهم پاسخ بدهم صد در صد انتخاب من پاپ خواهد بود. اما اگر بخواهم زبان گویای دلم باشم راکر بودن را انتخاب میکنم

 

* به گفته خودتان چندان مایل نیستید در باره انتخاب بهترین ها حرف بزنید اما دوست دارم بدانم به نظر شما بهترین گروه راک ایران کدام است و شما بهترین خواننده پاپ ایران را چه کسی میدانید؟

 

– به قسمت اول سوالتان اتفاقا با کمال میل پاسخ میدهم. بدون هیچ شکی بهترین گروه راک ایران در حال حاضر ( دیوار ) است.

 

و در باره بهترین خواننده پاپ باید بگویم بابک ریاحی پور که من باشم، گیتار باس در موسیقی پاپ را خوب میزنم اما در زمینه موسیقی پاپ صاحب نظر نیستم پس جوابی به این سوال نمی دهم

 

* این جواب قدری سیاستمدارانه نبود؟

 

– بابک فقط  لبخند می زند

 

* در ابتدا بابک ریاحی پور به عنوان ناشر و مترجم در عرصه فرهنگی ایران مطرح شد. از انتشارات آویژه چه خبر؟

 

– با خنده فکر میکنم حالش بد نباشد.

 

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=139

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *