سال آینده، سال افزایش آگهی و تبلیغات در صدا و سیما

صداوسیما با ارائه‌ی گزارشی درباره‌ی میزان بودجه اختصاص یافته به این سازمان در سال‌های ۹۳ و ۹۴، تاکید کرده است که لایحه بودجه سال ۹۴، صداوسیما را به درآمدزایی بیشتر مکلف کرده که این به‌ معنای لزوم افزایش حجم آگهی‌ها و نرخ آن در رسانه ملّی است.

هفت سرزمین/ در این گزارش تاکید شده است که برای مقایسه بودجه‌ی صداوسیما در سال‌های ۹۳ و ۹۴، باید این ارقام یا بدون بودجه عمرانی و یا با احتساب آن مورد مقایسه قرار گیرد.

روابط عمومی صداوسیما توضیح داده است که بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۳، بودجه جاری ۸۷۲ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که در لایحه بودجه سال ۹۴ این رقم ۹۳۲ میلیارد تومان محاسبه شده و رشد ۸/۶% را نشان می‌دهد.

همچنین بودجه جاری و عمرانی بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۳، ۹۶۷ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با رقم ۱۰۶۸ میلیارد تومان لایحه بودجه سال ۹۴ قرار می‌گیرد و رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در این گزارش همچنین آمده است، مقایسه بودجه جاری دو سال (بدون احتساب بودجه عمرانی) بیانگر نکات مهمتری است. بودجه جاری سال ۹۴ به میزان ۹۳۲ میلیارد است که درمقایسه با ۸۷۲ میلیارد بودجه جاری سال ۹۳، تنها ۸/۶ درصد رشد را نشان می‌دهد که با توجه به ۱۴ درصد پیش بینی افزایش حقوق کارکنان برای سال آینده، در حقیقت بودجه جاری سازمان ۲/۷ درصد کاهش یافته است.

در بندی از این گزارش یادآوری شده:

«لایحه دولت در سال ۹۳، برای صداوسیما ۸۹۰ میلیارد درآمدزایی را تکلیف کرده بود و این میزان در سال ۹۴ به ۱۲۰۰ میلیارد افزایش یافته که به‌معنای رشد ۸/۳۴ درصدی است. که این به‌ معنای لزوم افزایش حجم آگهی‌ها و نرخ آن در رسانه ملّی است.»

روابط عمومی صداوسیما در این گزارش آورده است که «رییس صداوسیما و همه کارکنان رسانه ملی از تحمیل این بار مالی غیرفرهنگی که بر میزان مخاطب و اعتبار رسانه لطمه وارد خواهد کرد ناراضی‌اند و این برنامه با تدبیر و سیاست رسانه ملّی و ریاست جدید این سازمان مبنی بر کاهش حجم آگهی و تبلیغات مغایرت کامل دارد؛ لذا به انحاء مختلف، مراتب اعتراض و نگرانی خود را از تحمیل چنین تکلیفی که ماهیّت و رسالت فرهنگی و هنری رسانه ملّی را تحت‌الشعاع قرار داده و به آن لطمه می‌زند اعلام کرده و از دولتمردان و نمایندگان محترم مجلس به‌ویژه کمیسیون فرهنگی، انتظار عنایت ویژه و عزم جدّی در مقام طرح و لایحه بودجه و اصلاح اساسی آن دارند. شایسته نیست که دولت چنین باری را بر دوش رسانه ملّی گذاشته و حامیان دولت در مقام منتقد بنشینند. متأسّفانه رویه مذکور که نشانه‌ای از اعتدال در آن به چشم نمی‌خورد هم در برخورد با آمار و ارقام و هم در نقد غیرمنصفانه به تکلیف درآمدزایی سازمان که با عبارتی همچون “آنتن فروشی” از آن یاد می‌کند، نادرست است و دولت بدون اخذ نظر سازمان و بدون تشکیل جلسه به صورت یک‌طرفه افزایش درآمدها را مصوّب کرده و به تبعات فرهنگی آن توجّه لازم نداشته است.»

در بخشی از این مطلب هم آمده است: «مقایسه میزان رشد اعتبارات دیگر سازمان‌های فرهنگی همچون سازمان میراث فرهنگی (۲۹ درصد)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۲۱ درصد)، وزارت ورزش و جوانان (۴۸ درصد) و… در مقایسه با رشد ۱۰ درصدی این سازمان، خود بیانگر کمترین میزان رشد است که جای تأمّل و تأسّف بسیار دارد.

منبع: ایسنا

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=1689

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *