فجر ۳۳/ گزارش اختصاصی روز چهارم – ۱۵ بهمن ۹۳؛ عصر یخبندان در مزار شریف

جشنواره فجر به روزهای میانی نزدیک می شود. دیروز نوشتیم نسل سومی های سینمای ایران به صحنه آمده اند و جشنواره جوانی را نسبت به دوره های پیشین تجربه می کنیم.

“رخ دیوانه” از ابوالحسن داودی از نسل دوم سینماگران تاکنون توانسته است با جوانان رقابت کند. این فیلم دیشب در سینما استقلال به سانس فوق العاده رسید و مردم ساعت ۱ بامداد این فیلم را تماشا کردند.

هفت سرزمین مروری دارد بر اخبار روز چهارم جشنواره فیلم فجر.

دیروز در برج میلاد چه خبر بود؟ 

۱۴۲۳۰۵۴۵۱۰۷۷۷_khosroshahi-25

شش اثر سینمایی در بخش‎های رقابتی سودای سیمرغ، نگاه نو، هنر و تجربه و مستند در چهارمین روز از سی وسومین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش‌های برج میلاد به نمایش در ‌آمد.

روز چهارم جشنواره شلوغ ترین روز نیز در برج میلاد بود. در این روز استقبال خوبی از فیلم های دوران عاشقی و به ویژه عصر یخبندان شد.

فیلم‌های دوران عاشقی، فیه مافیه، بدون مرز، عصریخبندان، تا آمدن احمد و داره صبح میشه در مرکز همایش های برج میلاد به نمایش در آمد.

علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم دوران عاشقی درباره این فیلم گفت: ذات فیلم «دوران عاشقی» تشریح وضعیت بحرانی جامعه است.

علیرضا رئیسیان که پس از چند سال فیلم جدید خود را ساخته است‌، در نشست نقد و بررسی «دوران عاشقی» با اشاره به اینکه اولین بار است که به برج میلاد می‌آید جای شهاب حسینی را که به دلیل درگذشت پدرش عزادار است‌ و نیز برخی دیگر از عوامل فیلم از جمله امیرحسین قاسمی‌ و مجید میرفخرایی را خالی کرد.

**

امیرحسین عسگری کارگردان فیلم سینمایی «بدون مرز» در نشست رسانه ای این فیلم گفت: همه قلب خود را گذاشتند تا این فیلم ساخته شد و از همه دست اندرکاران این فیلم تقدیر می کنم.

وی ادامه داد: در این مدت چند تله فیلم به من پیشنهاد شده بود اما حرف دلخواه من را نمی زدند. ۵ سال پیش نگارش این فیلمنامه را آغاز کردم و با چند کارگردان درجه یک درباره این فیلمنامه صحبت کردم و همه به من گفتند که با یک کار ساده تر، کار حرفه ای را آغاز کنم و بعد به سراغ این نوع سوژه ها بروم اما ساخت این فیلمنامه دغدغه من بود.

این کارگردان فیلم اولی در خصوص نگاهی که در این فیلم وجود دارد اظهار کرد: «بدون مرز» جنگ را زیر سوال می برد و من هم علیرغم همه توصیه ها تصمیم به ساخت این اثر سینمایی گرفتم و معتقد بودم اگر فیلمنامه به مرز پختگی لازم رسیده باشم می توانم این فیلم را بسازم.

عسگری ادامه داد: ابتدا برای گرفتن پروانه ساخت اقدام کردم و بعد از آن تصمیم گرفتم مجوز پروانه ویدئویی بگیرم تا اینکه سرمایه گذار پیدا کردیم اما در ادامه سرمایه گذار رفت، تا زمانی که با سرمایه شخصی مجتبی امینی تولید را آغاز کردیم.

**

پروانه مرزبان تهیه کننده فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» در نشست رسانه ای این فیلم در برج میلاد گفت: فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» را به درخواست مردم خارک ساختیم.

وی گفت: شهدای خارک مظلومیت خاصی داشتند و تا به حال فیلمی درباره آنها ساخته نشده بود ما ۲۸۰۰ روز جنگیدیم و ۲۸۴۰ بار منطقه خارک مورد حمله قرار گرفت. مردم این موضوعات را نمی‌دانند و حتی شرکت نفت هم در جریان این موضوع نبود.

وی افزود: زمانی که رژیم عراق می‌خواست به کشورمان حمله کند هدف اول آنها جزیره خارک بود که اگر این جزیره را می‌گرفتند صادرات نفت مختل می‌شد.

صادق دقیقی کارگردان «تا آمدن احمد» عنوان کرد:‌ من نمی‌خواهم غر بزنم که به این وسیله فیلم دیده شود اما واقعاً ما به کدام سمت می‌رویم؟  ۲۵ سال از جنگ می‌گذرد و حالا تا اسم فیلم های جنگی می‌آید همه در مقابلش گارد می‌گیرند.

وی افزود: رسانه‌ها و منتقدان اول فیلم را ببینند و سپس ما را نقد کنند ما در این فیلم شعار ندادیم و فقط یک زندگی معمولی را به تصویر کشیدیم.

دقیقی ادامه داد: مردم ما فکر می‌کنند جنگ فقط در مناطق مرزی بوده اما بیشترین حمله به جزیره خارک شده است. آیا همه فیلم‌ها باید اجتماعی باشند فیلم‌های اجتماعی خوب و مهم هستند اما باید به این نوع فیلم‌ها هم اهمیت داده شود.

**

مصطفی کیایی در نشست امروز گفت: فیلم «عصر یخبندان»، درباره اعتیاد است؛ اگرچه علاقه‌مند به ساخت فیلم کمدی هستم اما فیلمنامه مرا به سمت دیگری برد.

فیلم «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی در چهارمین سانس نمایش برج میلاد اکران شد و با وجود این که فیلم، داستان تلخی را روایت می‌کرد، برگزاری نشست نقد و بررسی آن با حضور بازیگران زیاد، پرانرژی و همراه با خنده و شوخی بود.

مصطفی کیایی کارگردان این فیلم با اشاره به وجود ۴۲ لوکیشن در این اثر و انتخاب موضوع اعتیاد، در پاسخ به لحن تلخ فیلم گفت: نمی‌دانم اگر تلخ بود، چرا در سالن نمایش همه می‌خندیدند؛ البته فکر می‌کنم یکی از دلایل آن به خاطر محسن کیایی باشد که هرکاری کنیم در کارش نوعی طنز وجود دارد.

او تاکید کرد: من به ساخت فیلم کمدی علاقه دارم، ولی این فیلمنامه خودش مرا به سمت این لحن می‌برد.

وی در پاسخ به پرسشی که درباره شباهت «عصر یخبندان» با فیلم «ماهی و گربه»ی شهرام مکری مطرح شد، بیان کرد: اگرچه از سوی شهرام برای دیدن فیلمش دعوت شدم، اما هنوز آن را ندیدم، ولی می‌دانم این نوع روایت غیرخطی در دنیا وجود دارد.

کیایی همچنین یادآور شد: سال گذشته هنگام نمایش فیلم «خط ویژه» از سیستم‌های صوتی برج میلاد گله کرده بودم ولی بهترین صدا را برای این فیلم شنیده‌ام.

**

نمایش آثار ۶ فیلمساز در پنجمین روز از جشنواره فجر در برج میلاد

شش اثر سینمایی در بخش‎های رقابتی سودای سیمرغ، نگاه نو، هنر و تجربه و مستند در پنجمین روز از سی وسومین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش‌های برج میلاد به نمایش در می‌آید.

فیلم‌های رخ دیوانه، کربلا، جغرافیای یک تاریخ، دو، بهمن، اعترافات ذهن خطرناک من، یحیی سکوت نکرد در پنجمین روز از نمایش در بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو، مستند و هنر وتجربه به نمایش در می‌آیند.

رخ دیوانه

به کارگردانی ابوالحسن داودی و تهیه‌کنندگی بیتا منصوری است. فیلمنامه «رخ دیوانه» توسط محمدرضا گوهری (براساس طرحی از ابوالحسن داودی) نگاشته شده و داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط‌بندی در مسیری پیچیده و دلهره‌آور می‌افتند، مسیری که درک جدیدی از زندگی و اجتماع را برای هرکدامشان رقم می‌زند.

کربلا، جغرافیای یک تاریخ

به کارگردانی داریوش یاری، مستندی است درباره حرکت حضرت سید الشهدا(ع) از مکه تا کربلا که وقایع این سفر در این مستند به تصویر کشیده شده است. آهنگسازی این فیلم توسط مجید انتظامی، نریشن آن توسط شهاب حسینی و دوبلاژ صدای شخصیت‌های فیلم با صدای منوچهر اسماعیلی، ایرج رضایی و فرهاد اصلانی انجام شده است.

دو

اولین تجربه سینمایی سهیلا گلستانی در مقام کارگردان است که در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد. تهیه کنندگی این فیلم را پرویز پرستویی برعهده دارد.

بهمن

دومین ساخته بلند سینمایی مرتضی فرشباف است. در خلاصه داستان «بهمن» آمده است: هما پرستار مجرب بیمارستان پیشنهاد شب کاری و مراقبت از خانم مسنی را می پذیرد. اولین روز کاریش اولین برف سال می بارد. در تمام طول این ۱۰ روز مراقبت نه برفی می آید و نه او می تواند بخوابد… در این فیلم فاطمه معتمد آریا، احمد حامد، فریده اسماعیلی، مریم شیرازی و شیرین یزدان بخش به ایفای نقش می پردازند.

اعترافات ذهن خطرناک من

سومین فیلم هومن سیدی در مقام کارگردان است. او پیش از این کارگردانی فیلم های «سیزده» و «آفریقا» را در کارنامه خود دارد. تهیه کنندگی این فیلم بر عهده جواد نوروزبیگی است.

سیامک صفرى، نگار جواهریان، عباس غزالى، امیر جعفری، رویا نونهالی، میترا حجار و چکامه چمن ماه در این فیلم به ایفای نقش می پردازند. داستان فیلم در یک ٢۴ ساعت مى گذرد و داستان مردى است که در یک روز کامل هیچ چیزى را به یاد نمى آورد.

یحیی سکوت نکرد

اولین اثر بلند کاوه ابراهیم پور است که در بخش «هنر و تجربه» سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته می شود.

در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: پدر یحیی به دلیل مسایل کاری یحیی را نزد خواهرش می‌سپارد تا از او نگهداری کند. زندگی عمه پر از رمز و رازهایی است که در ارتباط بین این ۲ کشف می‌شود. تهیه کنندگی «یحیی سکوت نکرد» را تینا پاکروان بر عهده دارد که فیلم «خانوم» را در مقام کارگردان و تهیه کننده ساخته است. فاطمه معتمدآریا، ماهان نصیری، ندا جبرئیلی، تورج منصوری، رابعه اسکویی، علیرضا محمدی، مریم شیرازی و صالح میرزا آقایی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

**

اعتراض کمال تبریزی به حذف «طعم شیرین خیال» از بخش آرای مردمی

تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی “طعم شیرین خیال” نسبت به خروج این فیلم از نظرسنجی مردمی اعتراض خود را اعلام کردند.

فیلم سینمایی طعم شیرین خیال به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه کنندگی محمدعلی حسین نژاد به همراه فیلم «روباه» و «مزارشریف» براساس اعلام خانه سینما از بخش نظر سنجی آرای مردمی سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر خارج شده اند اما تهیه کننده و کارگردان فیلم «طعم شیرین خیال» نسبت این اتفاق اعتراض دارند.

محمد علی حسین نژاد تهیه کننده فیلم «طعم شیرین خیال» با اشاره به اینکه این مسئله را از دبیر جشنواره فیلم فجر و خانه سینما پیگیری کرده است گفت : ما فیلم را به موقع به دبیرخانه جشنواره تحویل دادیم و نمایش فیلم در جدول نمایش ها گنجانده شد و در روز سوم جشنواره نیز نمایش فیلم آغاز شده است.

دبیرخانه جشنواره و خانه سینما هر دو نسبت به اینکه اشتباهی صورت گرفته اذعان دارند اما اینکه چه کسی مقصر است اختلاف نظر دارند بنابراین انتظار این است که دبیر جشنواره فیلم فجر با تدبیر خود موضوع را به موقع حل و فصل کند.

**

تماشاگران در انتظار پایان «مزار شریف»

نمایش فیلم سینمایی «مزار شریف» به کارگردانی «حسن برزیده» در نخستین روز اکران در سالن‌های سینما «فلسطین» و «آزادی» برای تماشاگران ناتمام ماند.

۱۵ دقیقه آخر فیلم «مزار شریف» به علت آن چه مشکل فنی خوانده می‌شد، به نمایش درنیامد و این فیلم در حالی در جشنواره فجر اکران شد که حاضران در سینما نتوانستند یک ربع آخر آن را تماشا کنند و مجبور شدند فیلم را ناتمام رها کنند.

کارگردان «مزار شریف» قطع این فیلم را عمدی دانست و در حالی که در بین تماشاگران حاضر بود، پس از گذشت دقایقی که حاضران نسبت به این توقف طولانی اعتراض کردند، ضمن عذرخواهی در میان توضیحات مسوول سینما گفت: به جای توجیه از مردم عذرخواهی کنید.

برزیده گفت: این فیلم غیر از ناتمام ماندن، در طول نمایش بدون رنگ و نور و… به نمایش درآمد. باید قبول کنیم که نسبت به این عملکردها باید از مردم عذرخواهی کنیم، چرا حقیقت را به مردم نمی‌گوییم؟ جشنواره فجر همیشه مشکلات خود را دارد.

او اعتراض کرد: یک ربع است که این فیلم بدون رنگ و سیاه و سفید بر روی پرده به نمایش گذاشته شده است. این جشنواره در شان ماست؟! در هیچ کجا چنین مسائلی اتفاق نمی‌افتد که ما در جشنواره شاهد آن هستیم.

وقتی حاضران مجبور شدند سالن نمایش فیلم «مزار شریف»را ترک کنند، مسئول سینما در جمع اعلام کرد: کسانی که این بلیط را تهیه کرده بودند می‌توانند برای تماشای مجدد آن ساعت ۲۳ به سینما بیایند و یا پول آن رادریافت کنند.

وی توضیح داد: این فیلم مشکلی در ضبط داشته است و یک ربع پایانی آن در هارد سیستم ثبت نشده است و این مشکلی نیست که متوجه سینما باشد.

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=2502

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *