نه کپی بردارم نه دزد هنری!

نوازنده با درونیات خود درگیر میشود نه با مخاطب/ وقفه در موج اول موسیقی تلفیقی منجر به ظهور پاپ سطح پایین شد

 

جلسه نقد و بررسی آلبوم موسیقی” اشارات نظر” آخرین ساخته میلاد درخشانی در فروشگاه فرهنگ برگزار شد.میلاد درخشانی در این نشست گفت: اگر برادرم پدرام درخشانی نبود به یقین در جایگاهی که امروز هستم قرار نداشتم.

 

به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، در این جلسه میلاد درخشانی با ابراز خوشحالی از اینکه اثرش با استقبال مخاطبان رو به رو شده به نقش غیر قابل انکار برادر بزرگترش (پدرام درخشانی) در شکل گیری شخصیت هنری خود اشاره کرد و  در این رابطه گفت: به یقین اگر برادرم پدرام درخشانی نبود در جایگاهی که امروز هستم قرار نداشتم.

 

نشست خبری آلبوم اشارات نظر

 

این آهنگساز جوان  که از نسل دوم آهنگسازان موج نوی موسیقی ایران(تلفیقی) به شمار می آید، درباره فعالیت نسل قبل از خود که برادرش(پدرام درخشانی) نقش غیر قابل انکاری در آن جریان داشت، گفت: نسل اول دچار اشتباهاتی در دیدگاه و زیبایی شناسی مخاطب بود؛ به همین دلیل نتوانست جریان ادامه داری را در موسیقی نوین ایران به سامان برساند.

 

وی ادامه داد: بعد از وقفه چندین ساله ای که در  روند موج نوی موسیقی تلفیقی به وجود آمد نوعی از موسیقی پاپ سطح پایین در جامعه ظهور کرد که بیشتر لطمه را به سلیقه شنیداری مخاطب و روند این جریان وارد  کرد.

 

این آهنگساز  که همواره خود را در حال تجربه کردن فضاهای جدید می داند و در این مسیر  بیش از هر چیزی به بیان حداکثری و زیبایی شناسانه  مفهوم هنری توجه دارد تا به چیزی دیگری حتی تکنیک، گفت: وقتی پشت سازم هستم جز درونیاتم به موضوع دیگری فکر نمی کنم. همچنین نباید در موسیقی تلفیقی دنبال واژه هایی از قبیل تلفیق سازی یا سبکی باشیم؛زیرا این موضوعات غیرقابل تفکیک هستند

 

در ادامه این نشست رضا تاجبخش(نوازنده پیانو) رودرروی مخاطبان و اهالی رسانه نشست و  درباره آلبوم “اشارات نظر” گفت: این اثر را باید یک اثر منحصر به فرد در موسیقی تلفیقی دانست.به ویژه در دورانی که اغلب آثار موسیقی از نظر بار هنری بسیار نازل هستند تولد چنین آثاری را باید به فال نیک گرفت.

 

این نوازنده چیره دست پیانو که سابقه همکاری بسیار طولانی با بهترین های موسیقی ایران در کارنامه خود دارد معتقد است نباید به انتقادات سلیقه ای مخاطبان توجه کرد.

 

تاجبخش با قبول کاستی های آلبوم  با  میلاد درخشانی هم عقیده است. وی افزود: هر حرکت تازه و نویی بدون ایراد نیست و  در کار تجربی می بایست از کاستی ها عبرت گرفت و بر تجربه افزود.

 

نیما رمضان، نوازنده گیتار، در این نشست با اشاره به انتقاداتی از قبیل اینکه میلاد درخشانی که نوازنده و آهنگساز خوبی است نباید در  آلبوم خود آواز می خواند، گفت: بار اول که صدای جان کلایتون میر( موسیقیدان آمریکایی سبک بلوز- راک که برنده پنج جایزه گرمی است ) را شنیدم گفتم عجب خواننده مزخرفی است اما بعد از چندی به احترامش کلاه از سر برداشته و اعتراف کردم خوانندۀ بسیار توانمندی است.

 

او در ادامه این مثال گفت: فکر می کنم باید اول به جنس صدا، حس خواننده و بار مفهومی عادت کرد و سپس بی طرف قضاوت کرد.

 

به اعتقاد نیما رمضان، عمده انتقاداتی که به این اثر وارد است در محور خوانندگی میلاد درخشانی که  ریشه در عدم شناخت یک صدای تازه دارد، می چرخد.

 

وی از میلاد درخشانی اینگونه تعریف می کند: پدرام از معدود نوازندگان و آهنگسازان سنتی است که بیش از همه ما به موسیقی جهانی علاقه داشته و آن را دنبال می کند و چنین رویکردی باعث شده تا میلاد در موسیقی تلفیقی حرف های بدیع و زیبایی داشته باشد.

 

در این نشست یکی از مهمترین انتقاداتی که از جانب مخاطبان به آلبوم اشارات نظر و به ویژه میلاد درخشانی وارد شد این بود که چرا قطعه اشارات نظر را که قبلاً توسط هنرمندان دیگری خوانده شده بازخوانی کرده است. میلاد درخشانی  جواب منتقدان را اینگونه داد: آهنگساز این قطعه خودم هستم. زمانی مایل بودم این قطعه  به صورت کاملاً تجربی توسط دوستی خوانده شود که خوشبختانه یا متأسفانه اثر مذکور از محدوده شخصی ما خارج شده و به گوش مخاطب عام رسید. باید بگویم آهنگساز خودم هستم و این کار متعلق به خودم است. من نه کپی برداری کردم و نه دزد هنری.

 

خاطر نشان می شود که میلاد درخشانی برادر کوچک پدرام درخشانی ، نوازنده سنتور و آهنگساز و از موسسین گروه آویژه است که از پیشگامان موسیقی تلفیقی در اوایل دهه هفتاد بود. پدرام درخشانی در حال حاضر سرپرست گروه رومی است و تفکرات زیبایی شناسانه خود را بعد از گروه آویژه در گروه خود دنبال می کند.

 

اعضای اصلی گروه آویژه بعد از انحلال این گروه جنجالی سالهای نه چندان دور هر کدام بصورت مستقل تفکرات زیبایی شناسانه خود در باب موسیقی تلفیقی را دنبال کرده اند.اعضای اصلی این گروه را رضا آبایی نوازنده (قیچک)، رامین بهنا ( نوازنده پیانو، کیبورد و سینتی سایزر)، بابک ریاحی پور( گیتار باس) و پدرام درخشانی (نوازنده سنتور) تشکیل می دادند.

 

رضا آبایی بعد از انحلال آویژه بصورت انفرادی موسیقی را دنبال کرد و در حال حاضر در کشور کانادا زندگی میکند. رامین بهنا بعد از آویژه تجربیاتی جدی و ماندگار در زمینه موسیقی راک داشت و در حال حاضر سرپرست گروه بهناست. بابک ریاحی پور گروه ( بی آر پی) را بنیان گذارد اما نهایتا بواسطه آنچه عدم حمایت مالی از موسیقی راک از سوی تهییه کنندگان میدانست تصمیم گرفت بعنوان نوازنده با گروه های پاپ همکاری داشته باشد. وی در حال حاضر یکی پرکار ترین نوازندگان پاپ ایران و اعضای گروه موسیقی دیوار است. پدرام درخشانی هم بعد از آویژه دلمشغولی های خود را در گروه رومی دنبال می کند.

 

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=142

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *