وقایع نگاری طراحی پوستر یک جشنواره از پیش نابود شده!

به نظر می رسد قرار نیست حواشی طراحی و رونمایی از پوستر سی وس ومین جشنواره تئاتر فجر پایان یابد؛ تا ان جا که اکنون از تقلیدی بودن دومین پوستر رونمایی شده این جشنواره صحبت می شود!

اختصاصی هفت سرزمین/ حسام شکیبا- همه ماجرا از رونمایی و انتشار پوستر اولیه جشنواره تئاتر فجر شروع شد.

پوستر اول/ بفرمایید رستوران سنتی حاج عبدالله!

طراحی و عکاسی این پوستر را یارتا یاران انجام داده و نقاشی مینیاتور آن، از آثار محبوبه نیکخواه بهرامی بود. اجرای این پوستر را هم مسعود فیروزخانی، یارتا یاران و فرشته طاهری برعهده داشتند.

۱۴۲۰۹۷۱۳۵۵۹۴۶_۴۵

اما رونمایی از پوستر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در روزهای اخیر با انتقادات فراوانی روبه شد و حتی موجی از تمسخر را نسبت به مدیریت تئاتر کشور به همراه داشت.

۱۰۴۲۰۴۱۶_۴۳۵۶۹۰۲۳۹۹۱۴۸۰۲_۴۸۲۰۲۸۴۳۰۵۳۸۰۲۰۲۰۴۹_n

انتقاد و تمسخر برای مدیریت تئاتر کشور و جشنواره فجر تا آن جا بالا گرفت که مسؤولان جشنواره تئاتر اعلام کردند از طرح های جدید برای انتخاب پوستر جشنواره استقبال می کنند.

پوستر دوم/ پوستر ۴۸ ساعته!

بلافاصله!- یعنی فقط دو روز بعد!- پوستر سی‌و‌سومین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر به دلیل انتقادات از مضمون و کیفیت طراحی آن تغییر کرد و هیئت انتخاب اثری از امیر رجبی را به‌عنوان پوستر تازه‌ی جشنواره تئاتر فجر معرفی کرده.

اعلام شد که پوستر تازه سی‌و‌سومین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر توسط هیئتی پنج نفره شامل قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، احمد محیط طباطبایی، ابراهیم حسینی و امیر اسمی انتخاب شد.

۰۱۲۱

در این روند، شنبه ۲۷ دی‌ماه، هیئت انتخاب پس از چند ساعت بحث و بررسی، از بین طرح‌های رسیده به دبیرخانه، اثری از امیر رجبی را به‌عنوان پوستر تازه‌ جشنواره تئاتر فجر معرفی کرد.

اردشیر صالح‌پور – دبیر سی‌و‌سومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر – درباره‌ی شیوه‌ی انتخاب این پوستر گفت: پس از انتشار فراخوان دبیرخانه جشنواره، آثار ارائه‌شده توسط یک هیئت پنج نفره شامل هنرمندانی مانند قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، احمد محیط طباطبایی، ابراهیم حسینی (مسوول بخش پوستر جشنواره) و امیر اسمی (رییس انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر) بررسی شدند و پس از رأی‌گیری، پوستر جشنواره سی‌و‌سوم تئاتر فجر انتخاب و رونمایی شد.

امیر رجبی، دانش‌آموخته‌ی کارشناسی بازیگری از دانشکده‌ی هنر و معماری و هنرمند گرافیست است و طراحی پوستر نمایش‌هایی را مانند «کالون و قیام کاستلیون» (به کارگردانی آرش دادگر)، «قطع دست در اسپوکن» (به کارگردانی دانیال خجسته)، «هملت» (به کارگردانی آرش دادگر)، «سیدروماک» (به کارگردانی محمودرضا رحیمی)، «شاه لیر» (به کارگردانی آرش دادگر)، «خیال» (به کارگردانی حمیدرضا نعیمی) و «اپیدمی طاعون» (به کارگردانی امیر رجبی) در کارنامه خود دارد.

پوستر دوم تقلیدی است!

همه چیز داشت به خوبی و خوشی تمام می شد و دست اندرکاران جشنواره به دنبال رتق و فتق امور اجرایی بودند که ناگهان بانگ از جای دیگری بلند شد که «پوستر جدید جشنواره تقلیدی است»!

«تابناک» نوشت: «در آستانه سی و سومین جشنواره تئا‌تر فجر از پوستر تازه این جشنواره رونمایی شد؛ اما قلب این پوستر نیز یک کپی‌برداری ناشیانه از یک طراح هلندی از آب درآمد و این چالش را پررنگ‌تر ساخت که آیا خلاقیت در طراحی پوستر در کشورمان مرده یا چهره‌های دارای ایده‌های تازه، فرصت عرضه آثارشان را نمی‌یابند و آنچه در جریان جشنواره تئا‌تر فجر رخ داده، نتیجه فضای غیررقابتی است؟…

دو روز پس از پایان ضرب‌الاجل ارائه طرح‌های پیشنهادی به هیات انتخاب جشنواره و در عصر روز شنبه ۲۷ دی‌ماه هیأت انتخاب پس از چند ساعت بحث و بررسی، از میان طرح‌های رسیده به دبیرخانه، اثری از امیر رجبی را‌پوستر تازهٔ جشنواره تئا‌تر فجر معرفی کرد و این اثر بلافاصله برای چاپ به عنوان پوستر جشنواره، مورد بهره‌برداری قرار گرفت، ولی با گذشت اندک زمانی مشخص شد، بخشی از این طرح تازه نیست و کپی برداری از یک طرح دیگر است.

با این حال، ظاهراً هیأت ۵ نفره انتخاب شامل قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، احمد محیط طباطبایی، ابراهیم حسینی (مسئول بخش پوستر جشنواره) و امیر اسمی (رئیس انجمن طراحان پوستر خانه تئا‌تر) تاکنون این طرح مشهور را ندیده بودند و یا کپی‌برداری بخشی از طرح پوستر رویدادی چون سی و سومین جشنواره فیلم فجر، ‌درجه اهمیت بالایی نداشته است!

مطابق آنچه از طریق یک سرچ تصویری ساده می‌توان یافت، بخش اصلی پوستر دوم جشنواره تئا‌تر فجر از طرح این هنرمند هلندی به نام Franck Nederstigt برداشته شده و با ادغام در طرح‌های سنتی، به سرعت تبدیل به پوستر اول جشنواره بدل شده است؛ اتفاقی که در نوع خود جالب توجه است و حتی شاید با دفاعیاتی نیز همراه شود.».

۴۶۴۰۵۰_۵۵۵

حالا حکایت ماست!

  اکنون ماجرا بالا گرفته و رسانه ها  محافل تئاتری علناً از «بازی با حیثیت یک جشنواره بین المللی ۳۳ ساله» حکایت می کنند؛ آن جا که مثلاً «خبر آنلاین» نوشت: «وضعیت جالب تئاتر کشور با حواشی پدید آمده در راس مدیریت آن، با داستان برگزاری جشنواره ۳۳ ساله تئاتر آدم را یاد ضرب المثل قوز بالا قوز می اندازد!… جنجال بی جهت و حاشیه سازی ناشیانه مدیریت جشنواره امسال در بحث «پوستر» آنقدر با واکنش منفی مواجه شد که برای نخستین بار در جشنواره سی و سوم(!) پوستر نهایی حذف شد و «فراخوان» برای پوستر جدید اعلام شد!… نوع مدیریت طراحی و سفارش پوستر در این دوره، یک هشدار است از افق نگاه برگزارکنندگان جشنواره که گویی در حال برگزاری جشنواره تئاتر محله خودشان هستند آن هم برای دور اول!…به نظر شما طراحان سرشناس و ممتاز کشور با «فراخوان» کار می کنند؟ آیا دبیر جشنواره این نکته بدیهی را نمی داند؟…».

حالا- به قول مرحوم عمران صلاحی- حکایت ماست!.. واقعاً نمی شد اصول و برنامه ریزی اولیه را در اجرای بدیهی ترین مسائل دبیرخانه ای و عملیاتی یک جشنواره- آن هم «بین المللی»، آن هم «۳۳ ساله» و آن هم در دهه فجر انقلاب اسلامی- به کار بست تا یک رویداد مهم هنری و تخصی با چنین حواشی بی دلیلی همراه و تضعیف نشود؟

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=1389

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *