پسری که پدر گرافیک ایران شد

چهارشنبه ۴ شهریورماه سالروز تولد مرتضی ممیز پدر گرافیک نوین ایران است.

هفت سرزمین/ ۷۹ سال پیش در چنین روزی درخاندان ممیز، در یکی از محله‌های تهران پسری به دنیا آمدکه نامش را مرتضی خواندند.

شاید در آن زمان پدر مرتضی هرگز گمان نمی‌برد که روزی پسرش را پدر گرافیک نوین ایران بنامند، اما مرتضی با تلاش و کوشش و به دلیل علاقه‌ای که به هنر داشت توانست آرام آرام به موفقیت رسیده و با خلق آثار جدید جایگاه خود را در گرافیک ایران تثبیت کند و بعدها او را به نام پدر گرافیک نوین ایران بشناسند.
مرتضی ممیز در سال ۱۳۴۴ تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی در دانشکده هنرهای زیبا به پایان رساند. اندکی بعد برای ادامه تحصیل راهی فرانسه شد و در سال ۱۳۴۷ کارشناسی‌ ارشد هنرهای تزیینی خود را از مدرسه هنرهای تزیینی پاریس دریافت کرد.
ممیز از اواخر دهه ۳۰، فعالیتش را در رشته طراحی گرافیک آغاز کرد و مدیریت هنری و طراحی نشریات بسیاری از جمله «کتاب هفته»، «کیهان هفته»، «فرهنگ»، «کاوش»، «نگین»، «رودکی»، «فرهنگ و زندگی»، «کلک» و «بخارا» را بر عهده داشت.
برپایی ۱۰ نمایشگاه اختصاصی در تهران و دو نمایشگاه اختصاصی در آلمان و همچنین شرکت در ۷۵ نمایشگاه گروهی در ایران، آلمان، فرانسه، آمریکا، بلژیک، فنلاند و یوگسلاوی از جمله فعالیت‌های هنری اوست. عضویت در هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک و ریاست هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران از دیگر فعالیت‌های این هنرمند است.
مرتضی ممیز در طول حیات خود جوایز و افتخارات بسیاری را از آن خود کرد که نشان درجه‌یک فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۳ و انتخاب از سوی سومین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۲ از جمله آن‌هاست.
پدر گرافیک ایران، پس از سال‌ها فعالیت مستمر هنری در روز شنبه ۴ آذرماه ۱۳۸۴ در سن ۶۹ سالگی بدرود حیات گفت و به دیار باقی شتافت.
ممیز در طی این سال‌ها فعالیت‌های مختلفی در زمینه هنر داشت که بخشی از آن‌ها بسیار دیده شد و بخشی دیگر کم‌فروغ بودند. در زیر به بخشی از آن‌ها اشاره شده است.

معروف‌ترین لوگوهای مرتضی ممیز کدامند؟ 

۰۱

لوگوی موسسه  استاندارد

۰۲
لوگوی شهرداری تهران

۰۳

لوگوی سازمان آتش نشانی

۰۵

لوگوی سازمان چای

ممیز دستی هم بر نقاشی داشت که در زیر به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

۰۸

۰۹

۰۷

ممیز علاوه بر این در بخش‌های دیگر نیز حضور فعالی داشت که منتخبی از فعالیت‌های او را در زیر می‌خوانید:

کتاب‌:
طراحی و نقاشی(۳جلد)، آموزش و پرورش (۱۳۵۱)
طراحی گرافیک چیست؟ (۱۳۵۲)
هنر گرافیک در ایران (۱۳۵۳)
طرح تزیینی و نقشه‌کشی (۱۳۵۴)
نشانه‌ها (۱۳۶۲)
پلاکارد / پوستر (۱۳۶۳)
طراحی اعلان (۱۳۶۳)
تصویر و تصور “مجموعه طراحی‌های مرتضی ممیز برای نشریات”، اسپرک ( ۱۳۶۸)
تصویرگری و تخیل (۱۳۶۸)
طراحی جلد کتاب (۱۳۸۰)
طراحی اعلان (جلد۲)، مرکز (۱۳۸۱)

تئاترطراحی صحنه و لباس:
دیکته و زاویه «ساعدی- رشیدی» (۱۳۴۷)
سیاه‌زنگی مرد فرنگی «کاردان-مغفوریان» ( ۱۳۴۹)
پرواربندان «ساعدی-جعفری» (۱۳۴۹)
لئوکادیا «ژان آنوی-سمندریان»
وای بر مغلوب «ساعدی-رشیدی» (۱۳۵۰)
مرگ پیشه‌ور «میلر-شیراندامی» (۱۳۵۱)
بازرس «گوگول-انتظامی» (۱۳۵۱)
سیاوش بر باد «نصیریان» (۱۳۵۲)
من به باغ عرفان «صابری» (۱۳۷۰)
پیروزی در شیکاگو «رشیدی» (۱۳۷۰)

فیلم:
ستارخان، علی حاتمی (۱۳۵۲)
طبیعت بی‌جان، شهید ثالث (۱۳۵۴)
کارگردانی فیلم:
کارگردانی و طراحی سه فیلم کوتاه (۱۳۵۰)
یک نقطه سبز (۱۳۵۱)
سیاه پرنده (برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) (۱۳۵۲)

تئاتر:
بازگشتی نیست، گلچهره سجادیه (۱۳۷۷)
دندون طلا، داوود میرباقری (۱۳۷۸)
اتاق خصوصی، حسینعلی طباطبایی (۱۳۷۹)

منبع: هنرآنلاین

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=13159

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *