۲۴ ساعته نخوانید، کتاب منفجر می شود!

جیمز پترسون نویسنده مشهور آمریکایی در کتاب جدید خود تمهیدی به کار برده که هیجان خواننده را برای کتاب خواندن بیشتر می‌کند.

هفت سرزمین/ صحنه خنثی کردن بمب در داستان‌ها برای همه آشناست. قهرمان داستان باید در حالی‌که عرق از چهره‌اش می‌ریزد سیم درست را تنها لحظاتی قبل از اینکه زمان به صفر برسد، قطع کند و همه را نجات دهد، اما به هرحال چنین صحنه‌ای همیشه آدرنالین تولید می‌کند. خود بمب‌ها ترسناک‌اند، اما تنش اصلی به خاطر تایمر تولید می‌شود. در صحنه‌های تعقیب و گریز یا در فیلم‌های ترسناک، همیشه مدت زمانی زیادی برای فرار وجود دارد، اما آن عددهای دیجیتال قرمز رنگ که به صفر نزدیک می‌شوند، هیچ‌وقت به کسی رحم نمی‌کنند.

private-vegas - Copy

کتاب جدید جیمز پترسون رمان‌نویس هم که «سرجوخه وگاس» نام دارد، تایمر مخصوص خود را دارد که از ۲۴ ساعت شروع به شمارش معکوس می‌کند، وقتی زمان به پایان برسد، کتاب منفجر می‌شود. یا کتاب را به موقع تمام کنید، یا باقی زندگی‌تان را در کنجکاوی بگذرانید.

در حقیقت این مسئله تنها در مورد هزار کتاب الکترونیکی که از طریق وبسایت این نویسنده در دسترس خوانندگان قرار می‌گیرد، صادق است؛ وقتی زمان به پایان برسد، کتاب از روی تبلت کاربر پاک می‌شود. از طریق این وبسایت، بازدیدکنندگان می‌توانند تلاش خوانندگان کتاب‌های دیگر را برای به موقع تمام کردن آن نیز ببیند. همین مساله یک لایه فشار بیشتر به خوادن این کتاب اضافه می‌کند.

۷۷۳۲۵۹

اما این همه ترفندی نیست که پترسون اندیشیده است. چون تنها یک کتاب فیزیکی واقعاً منفجر خواهد شد (آن هم با تامین امنیت توسط یک جوخه خنثی‌سازی بمب با لباس‌های ویژه)؛ طرفدار ثروتمند این نویسنده که حاضر باشد ۲۹۴ هزار دلار برای داشتن و خواندن این کتاب فیزیکی انفجاری پرداخت کند، می‌تواند علاوه بر آن با خود پترسون هم شام بخورد.

کمپین بازاریابی این کتاب توسط کمپانی تبلیغاتی «مادِر نیویورک» شکل گرفته تا بتواند کمی سر و صدا کند و کتاب بفروشد، اما در عین حال روشی جدید برای داستان‌سرایی را نیز معرفی می‌کند؛ به وجود آوردن احساسات قوی در تجربه کتاب‌خوانی برای خواننده.

آدرنالین قدرتمند است. این هورمون تنها باعث تندتر زدن قلب انسان نمی‌شود، بلکه می‌تواند وابستگی به یک انسان یا شی را نیز شدیدتر کند. برای نگاه کردن به این موضوع از نگاهی دیگر می‌توان به این نکته اشاره کرد که طراحان بازی‌ها از این ایده استفاده می‌کنند که لذت از مقابله با چالش‌های مختلف و تلاش برای شکست دادن آن‌ها حاصل می‌شود.

این موضوع می‌تواند نکته‌ای جالب برای نویسندگان و خالقانی باشد که سعی در پیدا کردن مخاطب در پس‌زمینه رسانه‌ای دارند که روز به روز شلوغ‌تر می‌شود. مطمئناً بسیاری از موضوعات مشابه در بازی‌های ویدیویی و محیط‌های واقعیت مجازی موجود هستند، پس چرا رمان‌ها هم همین کار را نکنند؟

منبع: مهر

Print Friendly
لینک خبر : http://www.7sarzamin.ir/?p=2478

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *